Recenze: Emotivní zrod klauna z Gothamu

Joker

Joker Zdroj: Vertical Entertainment

Joker
Režisér filmu Joker Todd Phillips s Joaqinem Phoenixem, který si zahrál hlavní roli
Joaquin Phoenix jako Joker ve stejnojmenném snímku
17

Napětí, smutek, intenzivní bezpráví, stísněnost a nakonec i soucit. Nejen tyto pocity si může divák plně vychutnat v novém filmovém příběhu o jednom z nejcharakterističtějších komiksových zlounů všech dob, Jokerovi. Umně vybudované drama v relativně pozvolném tempu celého filmu ke konci velmi rychle vrcholí a návštěvníka kina zanechává přibitého do sedačky v kompletním emočním rozpolcení.

Snímek vyprávějící původ Batmanova největšího nepřítele Jokera k přesvědčení diváka nepotřebuje tradiční komiksový duel hodný versus zlý. Příběhu nemocného klauna je věnována veškerá pozornost a vykreslení jeho charakteru tak díky tomu může jít do krutého detailu. Výkon, který v roli psychicky labilního Arthura Flecka alias Jokera předvádí vychrtlý Joaquin Phoenix, již řada kritiků označila za hodný sošky Oscara. A lze říci, že by právem šlo o další ocenění pro tohoto antihrdinu.

Heath Ledger sice svým výkonem v Temném rytířovi v roce 2008 zazářil dokonalým ztvárněním vraždícího psychopata, šlo však o promyšlený herecký balet s Batmanem v podání Christiana Balea, celý film by jeho postava patrně neutáhla. Phoenixův Joker však má mnohem větší hloubku a vypráví příběh nemocného muže, kterého násilí dohnalo k násilí. Právě tato anabáze, až hororové pochechtávání Phoenixe, práce s rachitickou postavou a intenzivní grimasy jsou ozdobou snímku. S herectvím však pozadu nezůstal ani Robert De Niro v roli Murrayho Franklina.

Režisér filmu Todd Phillips si jako hlavní inspiraci pro svůj film vybral jeden z nejlepších komiksů ze světa DC Comics z roku 1988 Batman: The Killing Joke. Ve snímku je však vidět řada dalších vlivů a děl, v nichž Joker, který světlo světa spatřil v roce 1940, působil. „V zásadě ale nevyprávíme příběh Jokera, ale příběh, jak vznikl Joker,“ uvedl pro web Digital Spy před premiérou snímku. Film také výborně vystihuje atmosféru města Gotham: špína, temnota a chlad.

Oscar 2020

Za roli Jokera získal americký herec Joaquin Phoenix Oscara za nejlepší herecký víkon v hlavní roli. Film Joker měl v 92. ročníku udílení Oscarů 11 nominací. Proměnil však pouze dvě z nich. Jednoho Oscara za výše zmíněnou hlavní roli a duhého za hudbu.

JOKER

(psychologický thriller, USA 2019, 122 min.)
Režie a scénář: Todd Phillips, Scott Silver