Spalovací motory stále mají šanci: mikrovlnný zážeh slibuje razantní snížení spotřeby i emisí | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Spalovací motory stále mají šanci: mikrovlnný zážeh slibuje razantní snížení spotřeby i emisí

Karel Kilián - vtm.cz

Němci přišli s technologií mikrovlnného pulzního zapalování. Spalovací motory mohou dosáhnout až o 30 % nižší spotřeby paliva. Ještě zajímavější je snížení produkovaných škodlivin.

 

Neustálé zpřísňování emisních limitů pomalu ale jistě směřuje výrobce automobilů k nasazení vozidel poháněných elektřinou. Spalovacím motorům ale možná ještě hrana nezvoní. Německý startup tvrdí, že má technologii, která odchod těchto pohonných jednotek do důchodu oddálí. O novince informovala agentura Bloomberg.

Technologie mikrovlnného pulzního zapalování

Pokud si z hodin fyziky vzpomenete na principy spalovacích motorů, pak si jistě vybavíte, že po fázi stlačení (kompresi) následuje expanze zážehem, realizovaným buď elektrickou jiskrou (v případě benzínových motorů), nebo samovznícením (u dieselů).

BAC vyrábí výkonné sporťáky se spalovacími motory. Přesto se stal první klimaticky pozitivní automobilkou

Právě na tuto část pracovní fáze motorů se zaměřili inženýři z MWI Micro Wave Ignition, kteří hodlají pro zapalování paliva a vzduchu používat mikrovlnné pulzy. Tvrdí, že touto změnou mohou dosáhnout snížení spotřeby paliva až o 30 %.

Co je ještě zásadnější: motor s touto technologií by mohl emitovat až o 80 % méně škodlivých oxidů dusíku, neboť spalování paliva probíhá při nižší teplotě. Díky snížení spotřeby se pak novinka pozitivně projeví i na snížení produkce CO₂. Autoři nápadu tvrdí, že systém mikrovlnného pulzního zapalování může být použit jak u benzinových, tak naftových motorů.

Jawa dobývá indický trh. Máme vyprodáno na půl roku dopředu, hlásí firma

Společnost sídlící v německém městečku Empfingen získala pro tento dost možná revoluční nápad několik silných podporovatelů. Mezi její akcionáře patří například Wendelin Wiedeking, bývalý generální ředitel společnosti Porsche AG, německého výrobce sportovních automobilů.

Už se prý jedná s automobilkami

MWI pověřila společnost Macquarie Capital, aby hledala zákazníky a mezinárodní partnery, kteří mohou pomoci podpořit nový systém a zlepšit její finanční situaci.

Údajně již dokonce začala jednání s některými velkými čínskými a jihokorejskými automobilkami, což ovšem zástupci firmy odmítli komentovat. Zahraniční média spekulují, že jednou z oslovených automobilek by mohl být Huyndai, nicméně ani ten se k tomuto tématu novinářům nevyjádřil.

V Česku už jezdí osobní vlak na vodík. Na jedno natankování ujede až 800 kilometrů

Skupina soukromých investorů vlastní kolem 20 % akcií MWI, rozhodující podíl však mají její zakladatelé Armin a Volker Gallatzovi. Wiedeking v publikovaném dokumentu uvedl, že v inovativní technologii věří a vidí v ní „obrovský tržní potenciál“.

Testovat se bude na závoďácích

Ekologicky a ekonomicky efektivnější technologie spalovacích motorů může pomoci udržet výrobu tradičních automobilů a oddálit tak nástup elektromobilů. Zásadní výhodou technologie MWI je skutečnost, že může být integrována do stávajících pohonných jednotek a nevyžaduje zcela nový přístup a výrobní procesy.

Jak funguje mikrovlnné pulzní zapalování

Nová technologie mikrovlnného pulzního zapalování bude testována v závodních automobilech Porsche 911 GT3 v poháru Porsche Supercup v roce 2019. Výsledky by měly určit její životaschopnost pro budoucí použití v běžných vozidlech.


Článek vyšel na serveru VTM >>>


Autor: Karel Kilián - vtm.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!