Stavebnictví letos propadne až na dno

Stavební firmy očekávají v letošním roce ještě větší pokles výkonů než loni. Návrat k růstu se neočekává ani v roce 2013.

České stavebnictví vstupuje v letošním roce do rozhodující bitvy o přežití. Ředitelé stavebních firem se bojí dalšího úbytku zakázek a zostření konkurenčního boje jako důsledku nepříznivého vývoje ekonomiky. „Sebedůvěra ředitelů stavebních společností v překonání konkurence v roce 2012 se konstantně propadá, své společnosti v tomto ohledu důvěřuje méně než polovina ředitelů,“ uvádí Petr Kliment z poradenské společnosti KPMG, která spolu s CEEC Research oslovila stovku firem.

Krize již zasáhla odvětví tak těžce, že některé firmy jsou ochotny i prodělat, jenom aby měly práci. Pokles stavebnictví by totiž letos měl dosáhnout až osmi procent, tedy nejvyšší úrovně za dobu trvání současné krize. „Situace, kdy řada zakázek je realizována za cenu pod úrovní plných nákladů, není dlouhodobě udržitelná. Realisticky lze v budoucnu spíše než růst poptávky očekávat redukci nabídky a tímto způsobem dosažení jisté rovnováhy na trhu,“ dodává Kliment.

#####Sázka na „zelenou“

S cenami si nyní lámou hlavy především samotní stavitelé. „Je patrná změna v oblasti cenotvorby stavebních firem, bohužel se však nejedná o kvalitativní posun v nákladových kalkulacích, ale o cenovou válku odtrženou od reálných cen vstupů,“ tvrdí obchodní ředitel společnosti Viamont DSP Luboš Tomášek. Tyto neduhy se podle něj projeví v záporných hospodářských výsledcích firem, a bude-li tento boj dotažen do konce, vítězem se logicky stanou kapitálově vybavené velké koncerny.

Zajímavé možnosti jsou nyní například v budování čistíren odpadních vod a kanalizací, kde VCES v konsorciu se Skanskou a Metrostavem dostaví do roku 2013 rozsáhlý projekt „Kutnohorsko–Čáslavsko“ za bezmála 480 milionů korun. „Tento projekt je příležitostí k zúročení zkušeností získaných na podobných projektech v Mladé Boleslavi, Pardubicích či Olomouci, které jsme realizovali společně s našimi partnery ve sdružení,“ líčí obchodní ředitel VCES Miloš Emmer.

#####Hrozí další krachy

Podnikatelé přitom nemají strach jenom z tenčících se objemů peněz tekoucích do státních infrastrukturních projektů. „Obavy mám i z vývoje poptávky soukromých investorů,“ míní Petr Čížek, jednatel společnosti SWIETELSKY stavební a předseda Sdružení pro výstavbu silnic. „Očekáváme další poklesy v objemu realizovaných staveb. Omezují se finanční zdroje pro investice,“ přidává se generální ředitel SMP CZ Martin Doksanský. SMP má například letos již dokončit dodávky segmentů nosné konstrukce mostu Prackovice na dálnici D8 Praha–Ústí nad Labem. Rovněž letos v květnu předpokládá dokončení prací na obchvatu Banské Bystrice na Slovensku, zahrnujícím řadu mostů a dalších stavebních objektů. Pokles ekonomické stability firem i veřejných financí by mohl zasadit další razantní ránu celému stavebnictví. „S tím souvisí také reálné nebezpečí nárůstu nezaměstnanosti a ekonomické likvidace firem,“ upozorňuje generální ředitel Pozemního stavitelství Zlín Miroslav Lukšík. Firma má v polovině letošního roku ukončit významnou zakázku na čistírně odpadních vod v moravských Kobeřicích s náklady bezmála 90 milionů korun.

V soukromém sektoru se sice chystá řada staveb, otázkou ale zůstává, zda se vůbec uskuteční. „Souvisí to s úrovní předprodejů a předpronájmů, tedy s celkovou hospodářskou situací v zemi,“ poznamenává obchodní ředitelka Eiffage Construction Česká republika Renée Trnková. Eiffage například získala další stavební zakázku v Praze, kde ve Vysočanech dokončí do poloviny letošního roku administrativní budovu pro společnost Cortex s třemi nadzemními podlažími za 65 milionů korun. Vnitřní prostor umožní vytvořit velkoprostorové i individuální kanceláře.

#####Šance v zahraničí

[file:12861:small:right]

Cestou ven ze začarovaného domácího kruhu může být větší aktivita na cizích trzích. „Naším strategickým cílem je zvýšit podíl produkce v zahraničí až na 70 procent,“ podotýká předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS Michal Štefl. OHL v závěru loňského roku ulovila obří zakázku v Rusku na výstavbu železničního úseku na Urale s celkovou hodnotou kolem 40 miliard Kč. Do stavby se počítá se zapojením řady dalších domácích firem, jako ŽPSV, AŽD, Sudop, DT Prostějov, přičemž práce začnou ihned po dořešení financování z české a ruské strany.

Také další stavební potenciál je v tomto teritoriu nedozírný. „Na tuto železnici naváže řada dalších projektů na poli energetiky a zpracovatelského průmyslu, a proto vnímáme tento kontrakt jako otevření dveří pro další významné české firmy, které získají nové příležitosti exportu svých služeb a technologií,“ míní Štefl.

I díky větším možnostem v exportním směru očekávají velké stavební firmy letos nižší pokles tržeb než jejich slabší sokové. Slábnoucí domácí poptávku však z dlouhodobějšího hlediska nelze podceňovat. Zadavatelé ztrácejí víru v zajištění rozpočtu stavby, nepřipravují projekty ani nežádají o stavební povolení. „Tím se vyprazdňuje pomyslný zásobník prací a jednou ho bude velmi těžké doplnit a toto zpoždění dohnat,“ varuje místopředseda představenstva CGM Czech Martin Kouřil. Odborový svaz Stavba naposledy odhadl, že v odvětví v roce 2012 může přijít o práci až 25 000 pracovníků. Určitá stabilizace trhu by mohla přijít v roce 2013, opravdový růst však podle evropského odborného sdružení Euroconstruct až v roce 2014, a to přibližně o dvě procenta.

#####Nový žralok na trhu

Do rozvířených vod stavebního trhu nyní připlouvá lovit nový dravec v podobě společnosti Hinton. Bývalí vrcholoví manažeři stavební společnosti Skanska, kteří se sdružili kolem Hintonu, chtějí v Česku vytvořit nový stavební koncern konkurující největším podnikům v oboru. Spolu s mateřskou společností Hinton chtějí těžit z propadu odvětví a ovládnout několik zatím utajovaných regionálních stavebních firem. „Cílem projektu je spojit lokální stavební společnosti střední velikosti v silný stavební holding s celorepublikovým působením,“ uvádí firma. Majitelem firmy je Jan Fidler a předsedou představenstva a generálním ředitelem Zdeněk Burda.

V sítích Hintonu by měly uvíznout střední a menší firmy s obratem kolem 200 milionů korun. V střednědobém plánu chce společnost ovládnout kolem šesti podniků, přibližně jeden na dva kraje. Ve hře jsou společnosti z jižní a severní Moravy, jižních a severozápadních Čech, z Pardubicka a Královéhradecka. Hinton přitom nechce ovládnout konkurenci klasickým nákupem, ale nabízí jim výměnný obchod. Za většinový podíl v regionálních firmách získají jejich majitelé menšinový podíl v Hintonu.

„Když bychom s tímto konceptem přišli před dvěma lety, nikdo by se s námi nebavil. Nyní, i když jsou firmy zdravé a mají zásobu práce, mají obavy z budoucnosti. My jim nabízíme stabilitu, zázemí a rozložení rizika,“ uvedl Fidler. S plánem na průnik do tuzemského stavebnictví pomáhá novému hráči poradenská společnost Deloitte.

Ze začátku své činnosti se chce ale Hinton soustředit hlavně na podnikání v oblasti řízení soukromých staveb, například kancelářských nebo průmyslových budov. Vznik ohlásil Hinton loni koncem listopadu, kromě bývalého dlouholetého šéfa Skansky Burdy a dalšího bývalého vrcholového manažera Skansky Fidlera mají kořeny ve Skansce také přední manažeři Hintonu Petr Šimon a Petr Dvořák.