Pád automobilek napříč Evropou je jeden z nejhorších důsledků koronakrize. Prodej osobních vozů na starém kontinentu za první čtyři měsíce roku spadl zhruba o 70 procent, pro českou ekonomiku to nevěstí nic dobrého.
Nejenom auta, ale i díly vyráběné v tuzemských podnicích tvoří více než pětinu našeho exportu. V oživení zahraničních trhů tak musí doufat přes 130 tisíc lidí, které obor v Česku zaměstnává. Není to poprvé, kdy automobilky čelí útlumu. A právě data z historie dokládají, že vyhlídky nejsou růžové.
V krizovém roce 2009 celoročně klesla místní výroba osobních vozů o čtyřicet procent a návrat k normálu trval dva a půl roku. Při dalším útlumu mezi lety 2012 až 2013 výroba spadla o pětinu, návrat na předkrizová čísla byl sice o něco rychlejší, i tak ale trval dva roky. Tentokrát možná výrobci osobních vozů nebudou jen trpně čekat na oživení spotřebitelské poptávky. Koronavirový karambol je třeba rychleji postrčí k vážným úvahám o elektromobilitě.