Igor Záruba: Doletěly. Stroje i včely

Boeing 787 Dreamliner (Foto: Profimedia)

Boeing 787 Dreamliner (Foto: Profimedia)

Měl to být trhák, při jehož spatření padne svět na zadek. Jenže stačil oheň a kouř, a na zadku sedí někdo jiný. Konkrétně model 787 - Dreamliner amerického koncernu Boeing. Japonsko, Indie, USA a evropská agentura EASA vysadily letadla této řady z provozu, polský dokonce zvažuje finanční náhradu.

Boeing teď musí prokázat, že má stroje v pořádku. Hraje o čas – každá minuta nuceného pobytu na zemi oslabuje akcie a nahrává evropskému Airbusu. „Nebudeme sázet na potíže konkurence,“ ubezpečil ředitel Fabrice Brégier. Ví, o čem mluví. Před Boeingem si totiž porci technické smůly vybral právě Airbus.

Vypadá to, že byznys velkokapacitní přepravy nemají v rukou ani tak bossové, ale ti o tisíc profesních pater pod nimi. Nebo snad přímo zelení mužíčci?

Dělám do včel, praví jedna přihlouplá česká výmluva. Evropská komise to říkat smí, protože dělný hmyz opravdu řeší. Důvod je chvályhodný – vymírání včelstev. Najatá agentura EFSA dosud prověřila tři podezřelé chemické postřiky, jež by mohly mít decimaci na svědomí.

Závěry prosakují na povrch a mluví proti výrobcům, jako jsou německý Bayer a švýcarská Syngenta. Ti se mají do konce ledna vyjádřit, jak hodlají s průmyslovými jedy naložit. Nebude-li odpověď uspokojivá, unie prý zakročí. Jak, to neprozradila.

Farmáři se zlobí už teď. „Nejde o žádné úly, je to lobbing,“ hřímají. Mají-li pravdu, poletuje v Bruselu pilných včelek víc než dost. S tím rozdílem, že jsou bez křídel.

Čeká nás postupný úhyn včel a čmeláků?