Jan Šindelář: Pohřeb lokálky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Železniční cestující každoročně upírají zrak k polovině prosince, kdy se kompletně přeorává jízdní řád. Menší pozornost pak směřuje k červnu, kdy rovněž nastávají pravidelné úpravy. V poslední době se ale stále častěji stává, že změny proběhnou bez varování kdykoli. To se stalo i teď v dubnu. Z železniční mapy zmizely bez větší pozornosti lokální spoje z Opavy do Jakartovic.

Slezská lokálka se tím stala další obětí všeobecné honby za úsporami. Nelze se přitom ubránit srovnání s poštou. Regionální vlaky jsou stejně jako poštovní úřadovny nerentabilní, zároveň ale obě instituce udržují v zapadlých obcích alespoň trochu života.

Kolem rušení vlaků, které se děje postupně a neustále, se ovšem nedělá takový humbuk jako kolem poštoven. Pokud stát, kraje a obce přiznávají mimokomerční funkci poště, měly by ji uznat také vlakům. Na druhé straně nelze brát na lehkou váhu argument kraje, že na jakartovické lokálce doplácel pětistovkou na každou jízdenku. Tady by měl dojít ke zvážení nápad na zrušení poplatku za jízdu po zapadlých tratích. Platí snad něco autobusy na okreskách?

Stejně jako lokálky mizí v propadlišti dějin i hokejové kluby. Naposledy se to stalo Kladnu. Ano, jistě zamrzí, že taková tradice a líheň talentů skončila v hokejovém pralese. Zdá se ale, že to více mrzí přespolní než samotné Kladeňáky.

Bezkonkurenčně nejhorší průměrná návštěvnost na domácích zápasech (nějakých 2700 diváků) ukazuje, že Kladno přestalo být hokejovou baštou a extraligu si nezaslouží.