Do deseti let předstihneme McDonald’s, říká šéf českého KFC Hubík

Libor Hubík

Libor Hubík Zdroj: Michael Tomeš, E15

Libor Hubík
Libor Hubík
Libor Hubík
Libor Hubík
5
Fotogalerie

Souboj o zákazníka na českém trhu rychlého občerstvení znovu zesílí. Síť restaurací KFC, kterou v Česku provozuje polský AmRest, si věří, že do deseti let předstihne McDonald’s. Letos otevře víc než pět poboček v Praze i mimo ni. „Plánujeme lokality, jako je Třebíč, Ostrava nebo Benešov,“ říká šéf KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík.

Jakého výrobku se loni prodalo nejvíc?

Posledních osmnáct let vede jednoznačně twister. Roste také qurrito a obecně produkty, které mají jako základ tortillu. Zároveň držíme celosvětově prvenství v počtu prodaných sendvičů na tržbu.

Vaším hlavním dodavatelem kuřecího masa je Vodňanská drůbež, za což vás někteří kritizovali vzhledem ke spojitosti s premiérem Andrejem Babišem. Nezvažujete větší diverzifikaci dodavatelů?

Pokud mi dáte dva tři dodavatele, kteří nás jsou schopni zásobovat v takovém množství, můžeme o tom uvažovat. My odebíráme od Vodňanské drůbeže a Drůbežářského závodu Klatovy. Nemá to nic společného s politikou, je to prostě byznys. Zároveň je pro nás důležité také to, aby dodavatel dodával v kvalitě, kterou potřebujeme. Aby maso bylo čerstvé a bezpečné a my s ním mohli dál pracovat.

V Česku je tedy problém s kvalitními dodavateli masa?

Řekněte mi, kolik je tady producentů drůbeže? Trh je tady udělaný tímto způsobem, podobná situace je i v ostatních zemích. Odebíráme opravdu velké množství a ne každý je schopen splnit naše množstevní požadavky a ještě k tomu kvalitativní požadavky.

Ale spoléháte místo dovozu na české dodavatele, proč?

Používat lokální dodavatele je pro nás klíčové. Máme lokální dodavatele kuřecího masa, zeleniny a dalších surovin. Snažíme se o to v maximální možné míře, protože to lépe funguje cenově i distribučně.

AmRest nedávno oznámil exkluzivitu na rozvoj restaurací Burger King v Česku a na Slovensku, týká se to i KFC?

My v určitém smyslu exkluzivitu v České republice máme. Tady není jiný subjekt, který by provozoval restaurace KFC a pravděpodobně nebude. Totéž máme na několika trzích v Evropě. Někde je to prostředí diverzifikované na více subjektů, které restaurace provozují. S tím jak posilujeme, skupujeme ty různé franšízanty. Posilujeme v Německu a nedávno byla oznámena akvizice v Rusku.

Jsou další trhy, na které chcete s KFC proniknout?

Směřujeme na východ. Několik let jsme v Rusku a tam bychom rádi posílili pozici, protože je to trh, který má obrovský potenciál. Současně jsme se vydali na západ. Kromě Španělska, které také máme už několik let jako vlastní trh, jsme přede dvěma lety připojili Německo a začínáme s Rakouskem. Samozřejmě klíčové zůstanou trhy jako Polsko, Maďarsko nebo Česká republika, kde ta značka funguje velice dobře.

Kolik letos plánujete otevřít v Česku poboček a kde?

Přesné číslo vám neřeknu, ale bude to víc než pět. Máme vyhlédnutá místa v Praze i mimo ni. Z těch letos otevřených je to Děčín, Havířov, Karlovy Vary. Do budoucna plánujeme lokality jako Třebíč, Ostrava nebo Benešov.

Předstihnete McDonald’s?

Děláme všechno pro to, abychom posílili podíl na trhu. Je to dané počtem restaurací, kterých se snažíme otevírat víc. (AmRest utržila loni v Česku 3,5 miliardy korun. Provozovala 133 restaurací, z nichž bylo 85 KFC. Řetězec McDonald’s utržil 5,2 miliardy korun a provozoval 96 restaurací. – pozn. aut.) Tím budeme posilovat i prodeje. Chceme stavět restaurace nejen ve velkých městech, ale i v těch menších. Je to dlouhodobější otázka.

Jak moc dlouhodobá, třeba deset let?

Deset let určitě ne, takový střednědobý horizont. Klíčové je pro nás otevírání většího počtu restaurací než v minulých letech a posilování rozvozu. Mohu říct, že rosteme opravdu výrazně, rychleji než třeba retailový segment.¨

Oproti českému trhu jsou počty poboček v Rakousku nebo na Slovensku marginální. Proč byla u nás expanze rychlejší?

Na Slovensku a v Rakousku jsou dva subjekty, které provozují restaurace KFC. Česká republika byla po Polsku druhý trh, kam jsme šli. Byla to vlastně první velká akvizice, ten trh jsme během krátké doby dostali z červených čísel a začali jsme pracovat na rozvoji. To se bohužel nedělo na Slovensku ani v Rakousku. Tyto trhy ještě čekají na rozvoj, ať už to budeme my, nebo jiný subjekt.

Není to tím, že by tam vaše produkty nebyly v oblibě?

Určitě ne. Je to všechno o tom, jak pracujete s brandem. Když se podíváte na země od Ameriky po Čínu, ten brand funguje pokaždé trochu jinak.

Liší se nabídka v Rakousku?

Na rakouském trhu začínáme. Spíš je to tak, že tam máme o malinko méně produktů. Oproti Česku je trh specifický tím, že tam hodně frčí maso a výrazné jsou kyblíky.

Budete tedy zavádět něco speciálně pro rakouský trh?

Zatím ne. Ale myslím, že časem bychom tam mohli získat inspiraci pro nějakou novinku.

Naopak ve Velké Británii se chystají testovat vegetariánskou náhražku právě za maso, což někteří označují jako ústup od kuřecí tradice. Souhlasíte s tím?

Osobně k tomu nemám úplně jasný postoj, pro mě KFC znamená kuřecí produkt. Může to být ale zajímavé tím, že ukážeme, že myslíme i na tuto skupinu zákazníků. Do budoucna se samozřejmě může ten podíl změnit a bude třeba víc kombinací z hlediska salátů nebo bezmasých jídel. Přesto si myslím, že by byla škoda nepracovat s tím, co umíme nejlépe.

Mohly by vegetariánské varianty fungovat v Česku?

Máme vyšší procento požadavků na vegetariánské jídlo než ostatní země. Každopádně je to i o tom, že pokud jste čistě vegetarián, tak pravděpodobně asi budete vyhledávat trošku jiný segment.

Mluvil jste o Rusku, je tamní trh rychlého občerstvení něčím specifický?

Jejich chuťové preference jsou velmi podobné, čili ten brand funguje na klíčových produktech, jako je třeba Kentucky kuře, sendviče, tortilla.

Kolik v Rusku máte poboček?

Nedávno jsme dokončili akvizice, takže jich máme 166.

V Česku jste přede dvěma roky zavedli vlastní rozvoz. Jak to zatím hodnotíte?

Velice pozitivně. Už po roce jsme měli silné finanční výsledky a delivery roste v podstatě od začátku. Máme přes 700 tisíc objednávek za letošní rok. Považuji za obrovský úspěch, že jsme přišli s vlastním modelem, přestože je tu silný trend agregátorů. Založili jsme ho na tom, že jsme schopni doručit více než devadesát procent objednávek do třiceti minut.

Spolupracujeme s Dáme jídlo. Jsme kapitálově propojeni, takže ten model se zase o něco vylepšil. (Dáme jídlo vlastní Delivery Hero. Po vytvoření joint venture v Polsku mezi Delivery Hero a AmRest se firmy dohodly na spolupráci značek s platformami na on-line objednávky a rozvoz jídla v Česku a Maďarsku. – pozn. aut.)

Nespolehnete se do budoucna více na třetí strany?

Máme model založený na tom, že chceme mít kontrolu nad produktem a nad časem doručení. Takže zatím o tom neuvažujeme.

Ze začátku byly problémy kvůli ceně a rozvozu zdarma...

Držíme cenu, jak jsme ji nastavili v prvním měsíci. Je to 69 korun za rozvoz. Nezměnili jsme ji.

Nevrátíte se výhledově k dopravě zdarma?

Zvažujeme různé možnosti.

Ať už ohledně rozvozu nebo kulinářských inovací, spolupracujete se start-upy?

Ano, aktuálně spolupracujeme s DoDo, se kterým jsme velmi spokojení. Průměrný čas dovozu mají 22 minut. Spolupracujeme s nimi v Praze, v Brně a Plzni. Další start-up, který by nám nabízel něco kreativního, tady zatím není.

Ani spolupráci s jinými výrobci jako producent sirupů Kitl, který se dohodl s McDonald’s?

Momentálně ne. Bereme spíš inspiraci z různých trhů, které jsou naše. Snažíme se jít vlastní cestou.

Jak řešíte stávající nedostatek pracovníků na trhu?

Situace určitě není taková, jako byla před pár lety. Druhá věc je, že se samozřejmě mění generace a skupina potenciálních zaměstnanců hledá trošku něco jiného než dřív. Musím ale říct, že máme momentálně nejnižší fluktuaci, jakou jsme kdy měli.

Samozřejmě je to oblast, na kterou se musíme dívat a věnujeme jí několikanásobně větší množství času než dřív. Řešíme, jak zájemce oslovit, jak zatraktivnit nabídku, jak rychle reagovat. Jsme například daleko víc na sociálních sítích.

Pomáháte si inovativními benefity?

Mám jeden nový, který ještě nemohu říct, protože jsme to ještě zaměstnancům nedali. Nabízíme transparentní systém odměňování, zavádíme teď flexibilitu v plánování směn. Pak pořádáme akce pro zaměstnance, ať už jsou to různé party nebo pikniky. Každému zaměstnanci dáváme slevové kuponové knížky. Máme kolem třiceti partnerů, kteří nám poskytují slevy.

Zvýšení mezd nechystáte?

Situaci monitorujeme a jen za poslední rok a půl jsme udělali čtyři nebo pět úprav. Momentálně sledujeme situaci v Praze, kde se to hýbe nejvíc.

Takže v Praze budete lidem přidávat?

Potřebujeme k tomu data, kam se posunují platy a celý ten trh. Na Prahu se samozřejmě díváme s větším zaměřenín než na zbytek republiky, protože tady je situace na trhu práce výrazně jiná.

Není pro vás řešením robotizace?

Už před několika lety jsme upravovali sestavení restaurace, abychom oddělili příjem a výdej. Bylo to z toho důvodu, že připravujeme na změny jako digitální transakce přes mobilní zařízení nebo přes kiosky. V letošním roce chceme v několika restauracích zavést tento model a doplnit ho ještě nějakými aplikacemi, které třeba momentálně na trhu nejsou.

Nebude to znamenat úbytek zaměstnanců?

Může to do budoucna nějakým způsobem zlepšit situaci se zaměstnanci, ale nemyslím si, že by to zaměstnance zásadně odstranilo.

Libor Hubík (49)
Studoval na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve společnosti AmRest, která v Česku provozuje síť restaurací KFC, Burger King, Pizza Hut a kaváren Starbucks, pracuje od roku 1998 na různých pozicích. Hubík je nyní prezidentem KFC pro Česko a Rakousko.