Naši brigádníci už si vydělali přes tři miliony korun, říká zakladatel gastronomického Liftaga

Karel Mařík

Karel Mařík Zdroj: Grason

Zleva David Buneš, Jarmila Kowolowská a Karel Mařík
Zakladatelé Grasonu. Zleva Lukáš Strnadel (The Funtasty), Jarmila Kowolowská a Karel Mařík
3
Fotogalerie

Gastronomickou aplikaci Grason spustili zakladatelé Karel Mařík a Jarmila Kowolowská přesně před rokem. Za tu dobu se jim podařilo oslovit zhruba devadesát restaurací, které nabízí práci osmi stovkám brigádníků. Letos by se rádi posunuli mimo hlavní město. „Aktuálně spouštíme provoz v Brně a Plzni do konce roku bychom chtěli být i v dalších českých a moravských městech,“ říká Mařík.

Jak aplikace funguje?

Propojuje ověřený personál se spolehlivými podniky v gastronomii. Restaurace zadávají do aplikace poptávky po číšnících, servírkách, kuchařích či dalších pozicích. Vyplní datum a délku směny, popis práce, požadované oblečení a vloží do tržiště poptávku, která se zobrazí brigádníkům. Zájemci pak navrhnou hodinovou sazbu a restaurace si vybírají dle hodnocení od předešlých podniků, hodinové sazby, kde brigádník pracoval nebo informací v profilu.

Jakým způsobem personál ověřujete?

Každý se musí dostavit k nám do kanceláře na setkání, kde ověříme reálné zkušenosti z gastronomie. Zkoušíme, zda umí nosit talíře, založit stůl či správně servírovat. U kuchařů či barmanů si v předem připraveném testu ověřujeme znalost ingrediencí a technologické postupy. Pro člověka z oboru není test složitý. Ptáme se na základy, které by každý kuchař či barman měl znát.

A restaurace s brigádníky se pak navzájem hodnotí, jako to funguje například u Liftaga?  

Přesně tak. Na konci směny si obě strany vymění hodnocení. Tím se nám daří motivovat brigádníky k co nejlepšímu odvedení práce. Pokud některému z brigádníků klesne hodnocení nebo nedodržuje předepsaná pravidla, je z platformy vyloučen. Díky tomu se nám snad daří podmínky v gastronomii zlepšovat.

Aplikaci jste spouštěli přesně před rokem. Čeho jste za tu dobu dosáhli?  

Aktuálně je v aplikaci osm set ověřených uživatelů, kteří chodí na brigády. Za ten rok jsme zprostředkovali zhruba tři tisíce brigád a brigádníci si vydělali přes tři miliony korun. Smlouvu máme s devadesáti podniky v Praze. Mezi typické restaurace patří hlavně ty hojně navštěvovaná a oblíbená místa jako je Pizza Nuova, Potrefené husy, Bistro Kaprova nebo cateringy či hotely.

Jak se vypořádáváte s nedostatkem zaměstnanců?

V gastronomii chybí přes 15 tisíc lidí na stálé úvazky. My se snažíme gastronomii udělat dostupnější díky flexibilitě. Restauracím dáváme možnost si najmout flexibilní pracovní sílu jen na dobu, kdy ji potřebují, což je ekonomicky velmi efektivní. Díky tomu podnik nepotřebuje tolik personálu na stálý úvazek a najímá si personál podle aktuální potřeby.

O jaké pozice je největší zájem?

Nejvyšší zájem je o pozice číšník/servírka, debaras (odnos použitého nádobí ze stolu - pozn. red.), kuchař nebo pomocný kuchař. Poté následují barmani, hostesky či baristé.

Kdo vás platí?

Brigádníci mají aplikaci zdarma.Platí nás restaurace, které si předplácí směny a podle jejich počtu se určuje měsíční sazba. Cena se dělá podnikům na míru a záleží na jejich velikosti a dalších faktorech.

Kolik na aplikaci pracuje lidí?

Máme zhruba patnáct zaměstnanců. Někteří se starají o chod platformy, obchod nebo vývoj, který máme řešný partnersky s brněnskou vývojářskou firmou The Funtasty.

Jaké jsou vaše cíle pro letošek?

Cílem pro letošek je expanze do dalších měst. Aktuálně spouštíme Brno a Plzeň do konce roku bychom chtěli být i v dalších českých a moravských městech. Po ekonomické stránce se chceme do konce roku dostat do černých čísel. Tento cíl bychom měli také splnit.

V plánu máme i expanzi do zahraničí. Záleží samozřejmě na tom, jak si povedeme tento rok, ale určitě se v dohledné době chceme podívat na Slovensko. Co se týče nějakých větších trhů, tak si umím kromě Maďarska představit například i Rakousko a možná Německo.

Kolik procent firmy získají vaši investoři Miton a The Funtasty?

To zatím nemůžu říct, ale zhruba do měsíce bychom to chtěli oznámit. Podmínky máme domluvené a už dolaďujeme jen formality.

Jak dělat gastrobyznys správně a otevřít si úspěšnou hospodu? Objednejte si manuál E15 >>>

Video placeholde
Magazín E15 Premium Chceš hospodu? • E15