Zelený tlak na firmy sílí. Na hanbě se ocitly Nestlé, Unilever či BMW

Dánský kontejnerový přepravce Maersk dopadl v hodnocení integrity své klimatické strategie nejlépe.

Dánský kontejnerový přepravce Maersk dopadl v hodnocení integrity své klimatické strategie nejlépe. Zdroj: Profimedia

Dánský kontejnerový přepravce Maersk dopadl v hodnocení integrity své klimatické strategie nejlépe.
Dánský kontejnerový přepravce Maersk dopadl v hodnocení integrity své klimatické strategie nejlépe.
Potravinářský obr Nestlé patří mezi firmy s velmi nízkou integritou svého klimatického úsilí.
Unilever patří mezi firmy s velmi nízkou integritou svého klimatického úsilí.
BMW patří mezi firmy s velmi nízkou integritou svého klimatického úsilí.
8
Fotogalerie

Řada velkých firem má tendenci nadhodnocovat své klimatické úsilí nebo není schopná dostát plánovaným cílům na snižování emisí skleníkových plynů. S odkazem na studii think-tanků New Climate Institute a Carbon Market Watch to uvádí BBC

Nejvyšší ohodnocení soudržnosti své klimatické strategie v ní nezískal nikdo, relativně dobře dopadl námořní obr Maersk působící v jednom z nejšpinavějších sektorů. Na pranýř se naopak dostal například nábytkářský řetězec IKEA, který se k ekologickým aktivitám často hlásí. Některé firmy však vyjádřily nesouhlas s metodikou a ujišťují, že jsou oddány boji s klimatickými změnami.

Společnosti ze všech odvětví jsou pod tlakem, aby snižovaly uhlíkovou stopu své produkce a hledaly čistší zdroje pro výrobu. Reagují tak přísliby rychlé nápravy, ne vždy však mají oporu v realitě. „Překotné zrychlování klimatických závazků firem v kombinaci s roztříštěností přístupů vede k tomu, že je více než kdy jindy složité odlišit skutečný klimatický management od nepodloženého,“ uvádí se ve studii. Analyzuje úsilí celkem 25 velkých firem, které dohromady vypouštějí pět procent globálních skleníkových plynů.

Její autor Thomas Day britské stanici sdělil, že jeho tým měl původně v plánu vyhmátnout a ocenit příklady dobré praxe z korporátního světa. Byl však nemile překvapen nízkou integritou firemního úsilí. Nejvyšší hodnocení nezískal vůbec žádný subjekt, známky dvě a tři si vysloužily celkem čtyři společnosti, většina tak skončila se čtyřkou či s pětkou.

Green Deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí?

Video placeholde
• Videohub

Všechny hodnocené firmy slibují dosažení nulových emisí. „Ale jen tři z nich – Maersk, Vodafone a Deutsche Telekom – jsou jasně zavázány k hluboké dekarbonizaci více než devadesáti procent svých emisí v celém svém hodnotovém řetězci,“ píše se ve studii. Cíle firem pro rok 2030 pak podle ní v průměru neodpovídají splnění pařížské dohody.

Kontejnerový přepravce Maersk se stal nejlépe hodnocenou společností. Námořní přeprava patří mezi největší zdroje emisí, dánská společnost však v poslední době vyvíjí úsilí na poli zelených inovací a investuje do vývoje lodních paliv na bázi odpadů, vodíku či čpavku. Poměrně dobře si vedly i firmy Apple, Sony a Vodafone. Mezi čtyřkaře se zařadily společnosti Amazon, Google a Volkswagen. K propadlíkům se řadí Deutsche Post DHL, Unilever, Nestlé či BMW.

Některé společnosti však už nálezy zpochybnily. „Vítáme kontrolu našich akcí a závazků v oblasti změn klimatu. Zpráva však postrádá pochopení našeho přístupu a obsahuje značné nepřesnosti,“ ozval se kupříkladu potravinářský gigant Nestlé.

O tom, že část společností neinformuje o svých environmentálních snahách pravdivě a poskytuje zákazníkům zavádějící informace, se hovoří už delší dobu. Minulý měsíc kupříkladu britský antimonopolní úřad (CMA) varoval módní řetězce před tvrdým zásahem v souvislosti s takzvaným greenwashingem (nepravdivá prezentace s cílem vytvořit pozitivní ekologický obraz). Uvedl, že značky by mohly být nuceny ke změně reklamy či čelit žalobě za klamání spotřebitele.

„Lidé si stále více uvědomují negativní dopady, které může mít móda na naši planetu. Víme, že mnoho nakupujících aktivně hledá značky, které dělají dobré věci pro životní prostředí,“ uvedla podle listu The Guardian Cecilia Parkerová Aranhová z CMA. Vyzvala firmy, aby znovu přehodnotily, co říkají zákazníkům, a varovala je, že riskují svou pověst.

Nátlaková skupina Changing Markets Foundation loni vydala velkou studii o využívání syntetických vláken. Konstatovala, že šedesát procent tvrzení evropských řetězců včetně společností Asos, H&M a Zara bylo v této souvislosti nepodložených a zavádějících.

V poslední době roste i tlak investorů. Larry Fink, šéf jednoho z největších světových správců aktiv v hodnotě kolem deseti bilionů dolarů BlackRock, nedávno ve svém výročním dopise ředitelům společností napsal, že pokud neplánují dekarbonizaci, zůstanou pozadu. Zdůraznil přitom, že za environmentální snahou není ideologie, ale snaha o zisk, především z dlouhodobého hlediska.

Na mušce aktivistických investorů jsou především těžaři fosilních paliv. Loni se malému hedgeovému fondu Engine No. 1 podařilo dosadit do představenstva firmy ExxonMobil tři své kandidáty. Hedgeový fond Third Point zase usiluje o rozdělení společnosti Shell, které by separovalo její zelený byznys od fosilního.