Česká pošta a Čepro zvítězily v tendru na distribuci dálničních známek. Spokojí se s poloviční odměnou

Papírové dálniční známky pro letošní rok

Papírové dálniční známky pro letošní rok Zdroj: ČTK/Švancara Petr

Ministr dopravy Karel Havlíček na prohlídce prací při rekonstrukci dálnice D1
Rekonstrukce dálnice D1 u Bernartic na Benešovsku
3
Fotogalerie

Konsorcium České pošty a Čepra díky nejnižší cenové nabídce uspělo v tendru na fyzickou distribuci elektronických dálničních známek. Státní podniky by se přitom spokojily jen s 2,3 procenta z ceny prodaných vinět, zatímco dosavadní odměna pro distributory byla dvojnásobná.

V současnosti podle podniku Cendis, který má přípravu systému elektronických známek na starosti, běží patnáctidenní lhůta pro případné námitky proti výběru. Elektronické viněty by měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku.

„Ve výběrovém řízení jsme nově u elektronických zastropovali výši odměny na 3,3 procenta, vítěz pak nabídl 2,3 procenta,“ uvedla za Státní fond dopravní infrastruktury Lucie Bartáková. Celkové náklady na distribuci známek nyní nelze odhadnout, záležet bude na prodejích vinět a zájmu motoristů o nový systém. Loni motoristé nakoupili papírové dálniční známky za 5,5 miliardy korun.

Do veřejné soutěže na fyzickou distribuci se přihlásili čtyři zájemci. Kromě vítězného konsorcia se společně účastnily společnosti CzechToll a SkyToll, které už spolupracují na novém mýtném systému. Dalšími uchazeči byly konsorcium Autoklub Bohemia Assistance a MTX a samostatně podnik Geco.

Jednou z podmínek tendru bylo zajištění kamenných prodejen v obcích nad deset tisíc obyvatel, celkem tedy více než 305 obchodních míst s minimální otevírací dobou od 05:00 do 23:00 v pracovní dny. Vítězné konsorcium plánuje prodávat známky na pobočkách pošty a vybraných čerpacích stanicích.

SFDI zakázku vyhlásil už jednou, tehdy s odhadovanou cenou okolo 477 milionů korun. Navazovala na později zrušenou zakázku k informačnímu systému k dálničním známkám, proto byla zrušena i tato soutěž.

Zakázka s divokou minulostí

Fyzická distribuce dálničních známek bude doplňovat prodej přes internetový obchod. Vývoj informačního systému s e-shopem má nyní na starosti státní podnik Cendis. IT systém bude stát 128 milionů korun. Přípravu informačního systému provázely v minulých měsících velké problémy. SFDI totiž původně zakázku na jeho vývoj zadal společnosti Asseco Central Europe za 401 milionů korun.

To však vyvolalo vlnu kritiky, kauza následně stála místo i ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát původní zakázku zrušil a vývoj IT systému svěřil Cendisu. Spolu se zrušenou zakázkou na informační systém skončil i tendr na fyzickou distribuci známek, která měla původně vyjít na 477 milionů korun.