České start-upy selhávají v inovacích

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Českou startupovou scénu v poslední době stále více oživují úspěšní podnikatelé, kteří už dříve jednu firmu vybudovali a následně ji prodali. Zakládají nové firmy, nebo alespoň do mladých firem vstupují jako investoři. „Díky svým zkušenostem celé prostředí start-upů, které je doménou mladých lidí bez byznysové praxe, dál kultivují,“ říká Petr Lemoch, šéf pražské pobočky Keiretsu Forum, jež zprostředkovává kontakt mladých podnikatelů s investory.

Typickým příkladem je Filip Říha, který před časem prodal svůj podíl v potravinovém e-shopu Freshbedynky.cz. Z firmy si ponechal jen dovoz a zpracování mladých kokosů. S partnery založil firmu mladykokos.cz, na jejíž rozvoj získal na crowdfundingové platformě Fundlift devět milionů korun. „Z kokosů vyvíjíme unikátní nepasterované produkty, které chceme prodávat hlavně v západní Evropě. Loni jsme měli obrat 7,5 milionu korun, letos to bude dvanáct milionů korun,“ vysvětluje Říha.

Crowdfunding se stává zdrojem peněz pro 29 procent českých start-upů, vyplývá z průzkumu mezi více než stovkou mladých firem, který si nechalo zpracovat Keiretsu Forum. Na evropský trh hodlají proniknout dvě třetiny start-upů, třetina míří do Spojených států. Kokosový byznys je mezi českými start-upy v jednom výjimečný. Jeho jádrem jsou konkrétní fyzické produkty, jež na trhu nemají velkou konkurenci.

Dvě třetiny českých začínajících firem přicházejí s nehmotnými službami, především se softwarem. „Přestože si tyto firmy myslí, že jejich produkt je jedinečný, investoři zjišťují, že často jde jen o drobná vylepšení už existujících řešení. Podnikatelé si nedostatečně na začátku zmapují trh,“ říká spoluautor výzkumu Martin Boček ze společnosti Perfect Crowd.

„Kvalita podnikatelských projektů se sice zlepšuje, ale stále z tisícovky ročně, které posuzujeme, pustíme dál zhruba pětadvacet,“ uvádí Daniel Šenkýř z Keiretsu Forum. Nejkvalitnější projekty prošly v minulosti některým z akceleračních projektů. Podle výzkumu je využila třetina dotazovaných start-upů. Vlastní akcelerátor nabízí start-upům státní agentura CzechInvest.

„Od letoška jsme ho doplnili o další okruh služeb. V červnu poprvé vezeme pět vybraných firem do Singapuru, kde budou prezentovat své projekty šedesátce tamních investorů,“ říká Lucie Hustolesová, vedoucí zahraniční akcelerace start-upů v CzechInvestu. Největší zájem mají začínající firmy o expanzi do USA a jihovýchodní Asie. Nyní se CzechInvest stará o padesátku mladých firem. Na jejich podporu má z evropských fondů vyčleněno 195 milionů korun.

„Zatím jsme vyčerpali patnáct milionů korun, ale tato částka by od letoška díky novým službám měla rychle růst,“ dodává Hustolesová. CzechInvest prosévá start-upy pro své programy ve dvoukolovém výběrovém řízení. Projde jím zhruba polovina žadatelů. U všech služeb požaduje po firmách finanční spoluúčast.