Plány firmy na výstavbu tuzemské továrny potvrdila agentura CzechInvest, která příchod Japonců do tuzemska zprostředkovala. Podnik podle mluvčí organizace Adély Tomíčkové v Česku investuje 60 milionů korun.
„Závod by měl zahájit výrobu v prvním čtvrtletí 2015,“ upřesnila pro E15.cz Tomíčková. Již v průběhu letošního roku, konkrétně na konci března, si však Japonci založí v Česku eseróčko Fukoku Czech.
Litoměřická továrna Fukoku bude produkovat průmyslové plastové a pryžové výrobky. Kolik lidí v ní najde práci a proč si Japonci vybrali pro svou evropskou expanzi zrovna severočeské Litoměřice ale společnost tají. „Firma si to zatím nepřeje zveřejnit,“ vysvětlila mluvčí Czechinvestu.
O záměrech Fukoku se tak lze jen dohadovat, nicméně hodně napovídá zaměření firmy. Je totiž dodavatelem zejména pro automobilový průmysl, tedy významné součásti jak české, tak třeba i sousední německé ekonomiky.
Japonci v Česku zaměstnávají desítky tisíc lidí |
---|
Do České republiky dosud přišlo zhruba 250 japonských firem, které tady investovaly přes tři miliardy dolarů a nyní zaměstnávají 45 tisíc lidí. Přibližně stovka společností jsou výrobní podniky, což je čtvrtý nejvyšší počet v rámci Evropy. Japonci na Česku oceňují strategickou polohu nebo kvalitní zaměstnance. |
V loňském prvním pololetí (data za celý rok ještě nejsou k dispozici) CzechInvest zprostředkoval či pomohl zprostředkovat čtyři japonské investiční projekty. Mezi ně patří výrobce kovových dílů Neturen, který za 450 milionů korun postavil závod v žatecké průmyslové zóně Triangle. Dalším je společnost Electric Powersteering Components Europe ovládaná koncernem Mitsubishi Electric Corporation, která investovala přes 140 milionů korun do výroby elektrických posilovačů pro automobily u Slaného. |
Kromě zmíněných gumiček do stěračů společnost vyrábí také pryžové těsnění pro automobily i průmyslové stroje. Do jejího portfolia však patří také ultrazvukové motory používané třeba v objektivech fotoaparátů.
Fukoku vznikla v prosinci 1953, kdy začala vyrábět pryžové díly pro auta. O tři roky později vyvinula vlastní gumičky do stěračů, s nimiž postupně obsadila 40 procent světového trhu a stala se tak jedničkou v jejich výrobě. Firma nyní provozuje víc než desítku továren v řadě asijských zemí a USA. V Evropě ještě nikdy neinvestovala. V posledním finančním roce končícím v březnu 2013 utržila téměř 57 miliard jenů, tedy bezmála 11 miliard korun.