Airbus tlačí na obranu. Kvůli servisu vládní letky

Český vládní airbus

Český vládní airbus Zdroj: CC BY-SA 2.0: Aleksandr Markin

Půlmiliardová zakázka na zajištění dlouhodobých oprav dvou strojů A 319 z takzvané vládní letky, od níž si ministerstvo obrany slibovalo úspory a nastavení transparentních podmínek, se komplikuje.

I když výrobce letounů Airbus S. A. S. a dosavadní dodavatel servisních služeb pro armádu předložil nejnižší nabídku, začal si diktovat dodatečné podmínky. Ty by výslednou cenu zvýšily. Navíc nebyly součástí zadávací dokumentace výběrového řízení, které vláda odstartovala minulý rok v září. Pokud by stát Airbusu ustoupil, vystavil by se riziku soudních sporů s ostatními účastníky tendru.

„Chtějí, aby se záruční doba oprav snížila z 24 na 12 měsíců nebo to, aby celá technická dokumentace byla v angličtině, protože překlad do češtiny by byl příliš drahý. Zásadní je i to, že ceny kontraktu by nebyly v českých korunách, ale v amerických dolarech. Tím by se kurzové riziko přesunulo na ministerstvo,“ uvedl dobře informovaný úředník. Zejména za současné situace, kdy koruna vůči dolaru oslabuje, by tak Airbus získal nemalou výhodu. „Fakticky by to mohlo znamenat zvýšení vysoutěžené ceny až o desítky milionů,“ odhadl.

„Nemohu to komentovat. Tendr stále probíhá, intenzivně se jedná,“ reagoval náměstek pro obranné akvizice Jiří Borovec. Na kurzové riziko vojsko už v minulosti několikrát doplatilo, nejcitelněji při nákupu bitevníků L-159. Naposledy byly platby v cizí měně dohodnuty při prodloužení pronájmu stíhaček Gripen.

V soutěži na servis dvou letounů pro období 2015 až 2021 Airbus překvapivě nabídl 430 milionů korun. Tedy asi o třetinu méně, než kolik za podobné služby požadoval od roku 2009, kdy zakázku získal bez výběrového řízení.

Tendr na opravy airbusů má skluz
Výběrové řízení na opravy dvou letounů Airbus 319, jimiž armáda přepravuje vojáky a ústavní činitele, se znovu ocitlo na mrtvém bodě.
Problémy už řešil exministr obrany Vlastimil Picek, který předchozí tendr zrušil s odůvodněním, že žádný z uchazečů neprokázal dostatečné schopnosti požadované pro zajištění služby. Pak se dohodl se s Czech Airlines Technics, tuzemskou pobočkou společnosti Airbus S. A. S.
Pickův nástupce Martin Stropnický (ANO) uvažoval o nákupu ještě jednoho stroje A 319 včetně servisního balíku pro celou flotilu. Záměr nakonec spadl pod stůl.
Minulý rok v září následovalo vypsání další soutěže. Stropnický ji chtěl uzavřít do konce roku, kdy vypršela smlouva s Airbusem. Vzhledem k tomu, že se vyhodnocení protáhlo, musel být formou jednacího řízení bez uveřejnění podepsán překlenovací kontrakt. Jinak by nebyl zajištěn ani nejnutnější servis. Rámcovou zakázku ohraničenou sumou 81 milionů korun získal Airbus, respektive jeho pobočka primárně fungující pro potřeby letecké společnosti ČSA.
Do druhého tendru se vedle Airbusu přihlásila firma Glomex, která skončila na druhém místě. Podle dostupných informací předložila nabídku o jedenáct procent vyšší.