Chovanec: Vláda bude stabilní jen s Babišem a Bělobrádkem

Milan Chovanec

Milan Chovanec Zdroj: Anna Vackova

Místopředseda ČSSD Milan Chovanec je v pětičlenném vyjednávacím týmu sociální demokracie. Jako horký kandidát na post ministra dopravy vyjednává s partnery především o dopravní politice. Chovanec jako priority vidí situaci v Českých drahách, dostavbu R35, snížení spotřební daně na naftu či mýtné i na některých úsecích silnic druhé třídy.

E15: Nejpravděpodobnější se jeví stále vláda ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Chcete, aby předsedové obou menších stran Andrej Babiš a Pavel Bělobrádek byli přímo ve vládě? Oba jsou zatím k ministrování zdrženliví.

Pro nás je to jeden ze zásadních požadavků. Chceme stabilní vládu na čtyři roky a doufáme, že kolegové svou účastí v ní tuto stabilitu podpoří.

E15: Je ČSSD smířená s tím, že ve vládě pravděpodobně nebude mít paritu a koaliční partneři ji budou moci přehlasovat?

Současné vyjednávání není o tom, kolik budeme mít křesel, ale kolik prosadíme ze svého programu. Není to úprk k vládním židlím. Pokud nebude parita, já to nevidím jako zásadní problém.

E15: Ale z historie českých vlád víme, že se vládní strany jistily proti přehlasování. Vznikne nějaký mechanismus, aby ANO a lidovci případně nepřehlasovávali vítěze voleb?

Určitě je na místě se bavit o koaličních pojistkách. Můžu dát příklad z města Plzně, kde také nelze přehlasovat v zásadních věcech partnera. Můžeme jít tímto směrem.

E15: Pojďme k vašemu oboru dopravy, jste horkým kandidátem na post ministra dopravy. Pokud byste se jím stal, nechal byste ve funkcích nové managementy dosazené ministrem Zdeňkem Žákem? Především se ptám na České dráhy.

České dráhy prochází poměrně výraznou krizí, největším problémem je ČD Cargo. Na problémy jsem upozorňoval už před rokem a půl a nyní se bohužel naplňují černé scénáře. Je složité teď říkat, zda bychom sáhli k personálním změnám. Ale určitě je potřeba během tří měsíců popsat míru zavinění stávajícím vedením a nahradit jej případně krizovým managementem, protože minimálně v ČD Cargo krize už je.

E15: Kdy by mohl vzniknout zamýšlený nový regulační úřad železniční dopravy?

Naši odborníci příslušný zákon připravovali ještě za minulé vlády a měli jsme ambici, aby se to stalo vládním návrhem. Ten materiál je tedy připravený a pokud by rychle prošel Sněmovnou tak maximálně do roka by mohl regulovat železniční dopravu. Bez něj by totiž jinak další liberalizace železniční dopravy byla velmi složitá.

E15: Prioritou Žáka v dálniční síti bylo dobudování R35 na severní Moravu. Byla by to i vaše priorita? Například ANO zdůrazňuje jako prioritní opravu D1, D8 či Pražský okruh.

Priorit je určitě hodně, ale R35 je zásadní. Škoda že už dnes není hotová, protože by to velmi zjednodušilo opravu D1.

E15: Shodnete se na studii proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe?

Jistě je potřeba precizní studie proveditelnosti. Dále je nutné vyčíslit návratnost investice. A je nutné přesvědčit Evropskou komisi, že by šlo o strategický projekt, na který by se mohlo čerpat velké množství prostředků z eurofondů. Bez těchto tří podmínek to nejde.

E15: Chcete rozvinout mýtný systém. Můžete být konkrétní?

Bezpochyby na všechny další úseky dálniční sítě. Dále bychom chtěli řešit zpoplatnění silnic první třídy a i vést diskuzi v některých oblastech o silnicích druhé třídy. Chápu, že to přinese problémy místní dopravě, ale zatím jsme nepřišli na jiný recept, jak zamezit objíždění kamióny.

E15: ANO chce stavět dopravní infrastrukturu modelem PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektory. Souhlasíte?

V době, kdy budeme vracet možná až 100 miliard z eurofondů, tak metodu PPP nevidím jako středobod pro naše uvažování. Nyní je důležité využívat evropské peníze. Projekty PPP by měly nastupovat, až dojdou evropské peníze. Nyní je vidím spíše jen jako doplněk. Navíc si tak úplně nevzpomínám na PPP projekt, který by se v Česku povedl.

E15: Dojde na snížení spotřební daně na naftu?

My se kloníme k tomu daň snížit. Když se podíváte do okolních států, všude je nižší. Nebojím se výpadku v příjmech, naopak by to mohlo přinést zvýšený výběr. Nebyli bychom tranzitní zemí, ale opět by se tu tankovalo a přineslo by to i zvýšený doprovodný prodej.

E15: Kdyby jste se dohodli s ANO a lidovci na vládě a byl vám nabídnut post ministra dopravy, bral byste ho?

Připravoval jsem se na ten post dva roky. Pokud by mi ho premiér Bohuslav Sobotka nabídl, tak bych ho přijal. Ale v současnosti se debata o postech opravdu ještě nevede.