Digitalizace výuky: Stále více škol testuje tablety a dotykové tabule

Škola dotykem

Škola dotykem Zdroj: EDUkacni LABorator

msc , ČTK
Jak vypadá a funguje digitální výuka, vyzkouší v projektu Škola dotykem v letošním roce dohromady dalších dvanáct škol napříč Českem, a to v rámci projektu Škola dotykem. Ten organizuje nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). Školy získaly vybavenou digitální učebnu, tablety, interaktivní obrazovky a další potřebné technologické vybavení.

Projekt má za cíl zjistit míru přínosu dotykových technologií ve škole. Zároveň bude také mapovat, jaké k nim mají postoje žáci a učitelé. „Většina učitelů zapojených do projektu má zatím minimální zkušenosti s využitím tabletů ve výuce. Znamená to pro ně další vzdělávání, naučit se ovládat a obsluhovat tablety, připravovat výukové a studijní materiály,“ dodal ředitel pražského Gymnázia U Libeňského zámku František Kosina. Podle něj tak získání vybavení představuje jen první krok k modernizaci výuky v Česku.

„Tento projekt velmi vítám. Moderní technologie jsou dnes součástí našich životů, a to jak ve škole, tak doma a zejména pak v zaměstnání,“ prohlásil již dříve při slavnostním otevření jiné digitální třídy v Základní škole v Lounech 12. září ministr školství Marcel Chládek.

Existují i další projekty

V oblasti zavádění tabletů do výuky probíhá také řada jiných projektů. Například národní ústav pro vzdělávání spoluorganizuje jeden z nich s názvem Vzděláváme pro budoucnost, který aktuálně zahrnuje pět referenčních škol. Na každé z nich se tablety využívají jiným způsobem.

Vlastní projekt má také městská část Praha 6, která od tohoto školního roku nabízí tablety na všech patnácti základních školách, které zřizuje. Školy si samy mohou vybrat dodavatele, takže vedle tabletů s operačním systémem Windows se v nich objevují i iPady od společnosti Apple a v jednom případě tablety s Androidem. Součástí projektu je rovněž vzdělávání pedagogů.

Škola dotykemŠkola dotykem | EDUkacni LABorator

„Učení pomocí tabletů je kreativnější, názornější a zábavnější. Moderní vybavení umožňuje rychlejší přístup k informacím a výuka může být přizpůsobena požadavkům jednotlivce,“ tvrdí zástupce neziskové organizace EDULAB v Česku Michal Orság. Při tom všem se však podle něj nesmí zapomínat na osobnost učitele, která je ve škole nenahraditelná. Učitelé a žáci tak proto po celou dobu trvání projektu budou společně vytvářet videoblogy, vzdělávací materiály a také žákovské projekty, doplnil Orság.

V České Kamenici s tablety vyučují už od roku 2011

Aktivní ředitelé zavádějí technologie do škol i v regionech, například na základní škole Tomáše Garrigua Masaryka v České Kamenici je mají od roku 2011. V aktuálním školním roce tam všichni prvňáčci používali iPady, které jim zakoupili rodiče.

Používání tabletů ve výuce podporuje i ministerstvo školství. To v dubnu schválilo program, v němž mohou školy žádat o dotace z evropských fondů na technické vybavení nebo na proškolení učitelů. Mezi odbornou veřejností to však vyvolalo diskusi, jestli je zavádění dotykových zařízení do škol nezbytné a zda bude znamenat přínos.

Projekt Škola dotykem poskytnutím techniky podpořila společnost Samsung.