Dostavba pražského okruhu vázne. Ministerstvo dopravy tlačí Prahu k souhlasu s rozšířením letiště

Letecký pohled na Pražský okruh.

Letecký pohled na Pražský okruh. Zdroj: Blesk - David Malík

Mapa plánovaného rozvoje pražské letiště Václava Havla včetně nové paralelní dráhy. Její stavba by podle dřívějších plánů měla začít v roce 2025.
Pražské letiště
Pražské letiště
Pražské letiště
5
Fotogalerie

Stavební uzávěra pro dostavbu severní části pražského okruhu se komplikuje. Přitom magistrát i investor, tedy ministerstvo dopravy, ji k dokončení strategického projektu potřebují. Praha nedávno k uzávěře ukončila připomínkové řízení, jenže ministerstvo v ní chce zohlednit i rozšiřování pražského letiště, ke kterému zatím nedalo vedení města jasný souhlas.

Na magistrát kvůli uzávěře dorazily v březnu stovky připomínek především od občanů a majitelů pozemků v dotčených lokalitách. „V připomínkách či námitkách bylo uvedeno, že ze zveřejněného návrhu není zřejmé, že byl návrh územního opatření dohodnut s dotčenými orgány. To znamená, že nebyla splněna podmínka stavebního zákona,“ sdělil deníku E15 mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Přestože vyhodnocování připomínek a námitek ještě neskončilo, je už nyní víceméně jasné, že se celé řízení k opatření pro nezastavitelnost pozemků v plánované trase mezi Suchdolem a Satalicemi zopakuje. Proti návrhu se totiž ozval i sám investor, tedy ministerstvo dopravy.

„Opatření je důležitý nástroj k zamezení neplánové výstavby či dělení pozemků, což může ztížit přípravu a realizaci dopravních staveb. Rozsah území uvedených v návrzích opatření pro stavby 518, 519 a 520 ale významně zasahuje do přípravy jiných dopravních staveb buď drážní, nebo letecké dopravy,“ vysvětlil mluvčí rezortu František Jemelka.

Jinými slovy, ministerstvo řízené Karlem Havlíčkem si tím klade podmínku, aby Praha blokovala území také pro stavbu nové ranveje Letiště Václava Havla. Vedení města přitom stále k projektu za desítky miliard nezaujalo jasné stanovisko.

„Požadujeme, aby bylo přímo v textu stavební uzávěry uvedeno, že je přípustné při stavební uzávěře rovněž realizovat tyto stavby. Ministerstvo nemohlo přistoupit na možnost, že by žádalo o vydání výjimky ze stavebních uzávěr, neboť výsledek není z povahy procesu garantován,“ dodal Jemelka. Takhle by měly v budoucnu vypadat pražské silniční okruhy.Takhle by měly v budoucnu vypadat pražské silniční okruhy.|Infografika Blesku

V tom případě se bude muset návrh uzávěry přepracovat a připomínkovat znovu, ministerstvo o tom má s magistrátem jednat.

Zčásti jde o úspěch odpůrců dostavby okruhu, kterým vadí výstavba blízko bytové zástavby a narušení několika přírodních památek. Jenže zároveň kritizují plán na rozšíření Letiště Václava Havla, který chce ministerstvo v dokumentaci zohlednit.

Například spolek Nad Drahaňským údolím upozorňuje, že kombinace okruhu a dostavby může mít zásadní vliv na zhoršení kvality ovzduší a zvýšení hluku na severu Prahy. Proto nesouhlasí se samostatnými povolovacími procesy, které společné působení velkých staveb na okolí nyní neřeší.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které dostavbu okruhu zajišťuje, se zatím snaží získat potřebná povolení. Pro trasu ze Suchdola do Satalic by ŘSD chtěl mít příslušná razítka v roce 2025. Termíny se však v případě okruhu již několikrát posouvaly.