Lovci nehod z trhu nemizí, šikovní vydělají sto tisíc i víc
Třesk! Naložená nákladní Tatra nedobrzdila a na červené stojící octavii posunula a pár desítek metrů dál. Škoda na osobním voze je fatální. Po dohodě řidiči volají policii. Během minuty poté staví u nehody další osobák. „Jedu kolem, vidím bouračku, tak chci pomoct,“ hlásí mladý muž, proč zastavil.
V tu chvíli kvílí brzdy další octavie. „Nazdar Honzo, tak si byl rychlejší. Pofrčím, tak zas někdy,“ pozdraví se muži, kteří „náhodou“ jeli okolo. Crash hunteři. Do minuty přijíždí třetí. Z auta ani nevylézá a rychle mizí. První lovec nehod hned začíná úřadovat.
Radí, jak vypsat formulář pro pojišťovnu, zjišťuje, která pojišťovna bude škodu hradit a během několika minut ví i zhruba výši pojistného plnění. Pak nabízí odtahovou službu na vrakoviště. „Do servisu to nemá cenu, je to totálka,“ hlásí zkušeně.
Poškozený řidič, zjevně otřesený, jeho služby přijímá. Když policie po 70 minutách přijíždí, pojistná událost i likvidace nehody jsou vyřešené.
„Lovce nehod skutečně nejvíc zajímá poškozený, ten je živí. Zda přijme jejich služby, je opravdu jenom na něm. To se řekne lehce, ale crash hunteři parazitují na tom, že člověk po nehodě je ve stresu. Ti šedí lovci jsou navíc u nehody vždy první a těží z této výhody,“ řekl E15.cz na úvod důvěryhodný zdroj, říkejme mu Karel.
Jak je možné, že jsou vždy první?
„Lovci nehod si prostě u policie platili člověka, který jim dával za měsíční paušál 60 tisíc korun SMS hlášení o nehodě. Vemte si, že policista nebyl napíchnutý jen na jednoho lovce, ale třeba na deset. Nikoho nezvýhodňoval. SMS o nehodě poslal celé skupině najednou. A poperte se, pánové. Slušný to přivýdělek 600 tisíc měsíčně k platu,“ vypočítal Karel.
Tento systém fungoval podle Karla několik let zpátky, ještě kolem roku 2010, nyní již jsou informace o nehodách téměř v online čase na veřejných zdrojích.
„Od roku 2008 jsou veřejně dostupná data o dopravních nehodách z aplikace Centrum dopravních informací na internetových stránkách. Zde jsou data po ověření oznámených informací průběžně aktualizována se zpožděním v řádu minut,“ řekl E15. cz mluvčí Policejního prezídia ČR Jozef Bocán.
Pokud by se lovec nehod choval férově, bylo by podle Karla vše v pořádku, protože člověku ve stresu pomůže situaci odborně řešit a poskytne mu veškerý informační servis.
Největší byznys je oprava
Šedý crash hunter se však tak chovat nemůže, protože musí profitovat. „Nabídne kompletní službu, od odtahu, přes opravu, plus náhradní vozidlo. Samozřejmě tlačí poškozeného na místě do podpisu smlouvy či zmocnění,“ vysvětluje Karel.
Za odtah bere lovec nehod odměnu v řádech stokorun, nejvíce vydělává na zprostředkování opravy. U neautorizovaných servisů má podle Karla odměnu 15 až 20 procent z ceny opravy, u autorizovaných servisů kolem 10 procent.
Podle České asociace pojišťoven byla v roce 2013 průměrná majetková škoda hrazená z povinného ručení za celou ČR 32 819 korun, šedý crash hunter tak vydělává v průměru zhruba tři až šest tisíc z jedné opravy.
Vývoj průměrné škody z opravy jednoho vozidla v ČR hrazené po nehodě z povinného ručení
Rok | škoda v Kč |
---|---|
2000 | 22 065 |
2010 | 27 387 |
2011 | 29 505 |
2012 | 31 820 |
2013 | 32 819 |
Zdroj: Česká asociace pojišťoven
Navíc podle Karla nesmluvní servisy umí šikovně navýšit cenu opravy. Tady číhá na poškozeného další nebezpečí. Pojišťovny vyjdou z tabulkové ceny opravy a rozdíl pak žádají od poškozeného. Pokud podepsal smlouvu s lovcem nehod, nic mu nepomůže.
O jaký pohádkový byznys lovci nehod v globálu hrají, vyplývá ze statistiky Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Podle ní se v roce 2013 v Česku stalo 84 398 nehod, meziročně o 3,7 procenta více. Odhadnutá škoda činila více než 4,9 miliardy korun.
„Šikovný šedý lovec nehod si měsíčně může přijít na sto tisíc i více korun, z čeho by si dříve dovolil platit 60 tisíc informátorovi,“ míní Karel.
Pozor na náhradní vozidlo
Provize za zapůjčení náhradního vozidla nejsou pro crash huntera také nijak horentní, většinou v řádech stokorun až tisíců. O to větší nebezpečí opět čeká na poškozeného.
Když mu „pochybný“ servis zapůjčí vozidlo vyšší třídy než měl, pojišťovna bude chtít po uživateli rozdíl doplatit. Může to být 500 i více korun denně.
Trh pro lovce nehod, ať již oficiální či šedé, stále roste, protože nehod přibývá, zároveň se ale koncentruje. „Je to hlavně o Praze a Brně. V Praze dříve crash hunterů působilo kolem 120, teď je jich podle mne tak do stovky,“ říká Karel.
Co by Karel poradil účastníkům nehod? „Při nehodě neztratit hlavu a chovat se pragmaticky, i když v tom stresu je to těžké. Jít hned do své zelené karty a zavolat asistenční službu své pojišťovny, i když jsem nehodu nezavinil a škoda se bude platit z povinného ručení viníka. A zásadně nepodepisovat žádnou smlouvu, nejčastěji zplnomocnění o zastupování, v souvislosti s nehodou na místě, to je klíčové,“ radí Karel.
Podle Karla by situaci vyřešilo, kdyby si pojišťovny zřídily kompletní asistenční služby při nehodách samy a fungoval v Česku silný autoklub, jako ADAC v Německu. Tam se hlásí veškeré nehody a ADAC jako největší autorita vše oficiálně řeší.
Jak se správně chovat při autonehodě |
---|
zachovat chladnou hlavu a pragmatický přístup |
volat asistenční službu ze své pojišťovny podle zelené karty |
nikdy nepodepisovat s nikým žádnou smlouvu (zplnomocnění) na místě nehody |
Zdroj: ČAP, dopravní expert Karel
Co říká policie o úplatcích
Server E15.cz chtěl zapátrat, zda Karlova informace o informátorech pro lovce nehod je pravdivá. Na Policejní prezídium ČR poslal proto následující dotaz: „Podle důvěryhodného zdroje si šedí lovci ještě několik let na zpět platili u policie informátory o aktuálních nehodách. Odhalila policie ve svých řadách někde tuto nezákonnou činnost, kde, v kolika případech a jak byl viník potrestán?“
Do odpovědi se policii opravdu nechtělo. Nakonec přišlo pouze vyhýbavé konstatování. „Co se týče případných protiprávních jednání tohoto typu v řadách příslušníků Policie ČR se s tímto dotazem obraťte na Generální inspekci bezpečnostních sborů,“ napsal mluvčí Policejního prezídia ČR Bocán.
„Vámi požadovaný údaj nepatří mezi sledované statistické ukazatele, a proto nemáme k dispozici konkrétní informace,“ odpověděla následně E15.cz mluvčí GIBS Radka Sandorová.
Co na to pojišťovny
Šedí crash hunteři parazitují nejen na poškozených, ale i na pojišťovnách. „Předně je třeba zdůraznit, že poškozují zejména motoristy. Na trhu skutečně působí některé subjekty, které nemají smlouvy s pojišťovnami a jejich podnikání je postaveno na rychlém jednání s řidiči ve stresu bezprostředně po dopravní nehodě, kdy jsou náchylnější přijmout nabízenou pomoc. Ve smlouvě z místa nehody pak často bývají uvedené i finanční sankce pro případ ukončení spolupráce,“ upozorňuje Aleš Povr z České asociace pojišťoven.
Do kompletního provozování služeb, jak to navrhuje Karel, však pojišťovny vzhledem k nákladnosti nepůjdou. Dál budou služby provozovat přes své partnery.
„Pojišťovny poskytují v ceně povinného ručení i asistenční služby. Ty jsou zajišťovány smluvními prověřenými partnery pojistitelů, jejich využití zaručuje standardní kvalitu asistence a přispívá k bezproblémové likvidaci škody. Pojišťovny motoristům doporučují využívat právě tyto smluvní asistenční služby, nicméně nutit je k tomu nemohou, přestože je to v zájmu motoristů,“ uvedl Povr.
A co jednotné číslo?
Jednou z variant pro vymýcení lovců nehod by podle expertů bylo i zavedení jednotného čísla pro hlášení nehod. Pojišťovny jsou pro.
„Česká asociace pojišťoven jednoznačně podporuje jednotnou linku pro hlášení dopravních nehod. Měla by pozitivní vliv na odstraňování překážek vzniklých na silnici při dopravní nehodě. Pro motoristy ve stresové situaci bezprostředně po nehodě by bylo ideální, kdyby mohli požádat o pomoc na jednom místě. Proto by se jako nejefektivnější řešení jevilo umožnění hlášení dopravních nehod na univerzální tísňovou linku 112. Operátor by zde dokázal přivolat k nehodě adekvátní asistenční službu,“ odpověděl E15.cz Povr.
Podle Karla jednotné číslo v Česku ale zavedeno nebude, protože by to komplikovalo byznys šedým i oficiálním provozovatelům asistenčních služeb, a ti jsou dostatečně silní, aby přijato nebylo.
Vývoj nehodovosti v od roku 1961|Zdroj: Policie ČR
Allianz: Se změnou času se výrazně zvyšuje riziko nehod všeho druhu