Mýto se bude pomocí bran vybírat do konce roku 2019

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

ČTK
Vláda po několikerých pokusech schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím mýtných bran se bude vybírat do konce roku 2019, jak původně navrhovali sociální demokraté. Ministerstvo dopravy původně požadovalo delší, pětileté období, které odpovídá garantované životnosti vybavení mýtných bran. Podle ministra Dana Ťoka (za ANO) schválený materiál zvýhodňuje současného provozovatele mýtného systému firmu Kapsch.

„To, že má Kapsch výhodu, jsme říkali od začátku. Čím delší doba provozování bude, tím se ta jeho výhoda smazává. V tomto případě se to nepovedlo,“ prohlásil Ťok. Dodal, že firmy oslovené ministerstvem v předběžné výzvě rovněž upřednostňovaly delší trvání zakázky. „Většina odpověděla, že by to mělo být v rozmezí pěti až deseti let, takže je otázka, kolik jich na ten tříletý tendr bude reagovat,“ sdělil ministr.

Zkrácení doby provozu mýtných bran má podle zastánců tu výhodu, že umožní rychlejší zavedení mýta i na silnice nižších tříd. To by mělo zabránit například řidičům kamionů, aby placené úseky objížděli. Podle Ťoka mýto není řešením problému. „Pojedou na dalších objížďkách. Kdo chce objíždět, toho nepřesvědčíme,“ míní ministr.

Posílení vlivu mýtného řídícího výboru

Dnešní vládní usnesení ukládá ministerstvu vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na mýtného manažera, který by státu pomohl s přípravou hlavního tendru na provozovatele mýtného. Tento provozovatel bude dálniční poplatky vybírat deset let od roku 2020. Do této hlavní soutěže by se už mohly hlásit firmy s nabídkami na jinou než mikrovlnnou technologii použitou u mýtných bran, například s využitím satelitů.

Ministerstvo dopravy sice pro jednání kabinetu připravilo nový materiál, vláda se jím ale nezabývala. „Sloužil jen jako podklad k diskusi, ze které vzešlo usnesení, která vláda přijala,“ řekl bývalý poslanec Jan Kasal, kterého do jednání koaliční skupiny k mýtu nominovala KDU-ČSL.

Ministerstvo musí do poloviny října předložit harmonogram

Ministerstvu dopravy z dnešního usnesení vlády vyplývají nové povinnosti, které bude muset splnit. Do poloviny října musí vládě předložit harmonogram dalších kroků a o přípravách zpožděného výběrového řízení pak informovat pravidelně vždy po dvou měsících. Zároveň má posílit i vliv mýtného řídicího výboru, který má kontrolovat práci ministerských úředníků v přípravách soutěže. Zástupci výboru včetně opozice mají řádné hlasovací právo, což opozice dosud neměla.

Ministerstvo v materiálu původně navrhovalo, že úřad do ledna 2016 najde technicko-organizačního poradce, který mu pomůže s přechodem systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení. Smlouvu s novým provozovatelem mýtného systému chtělo mít podepsanou do října 2016. O tomto návrhu ale vláda nejednala.

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun. Z této částky stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil 2,15 miliardy korun.