Nejlepší zaměstnavatelé mají o třetinu více motivovaných lidí než ostatní
Fakta vyplývají to z výsledků 11. ročníku studie Best Employers Česká republika, který organizovala společnost Aon.
„Vyšší míra motivovanosti vyplývá z několika oblastí, k nejdůležitějším patří férovější přístup vedení k zaměstnancům, lepší pověst společnosti, spravedlivá mzda, odpovídající benefity a schopnost lépe přilákat a udržet lidi,“ vysvětluje projektová manažerka studie Ivana Vandlíčková.
U nejlepších mají lidi největší cenu
Podle samotných zaměstnanců se u těch nejlepších společností vrcholové vedení chová k zaměstnancům jako k tomu nejcennějšímu, co firma má (69 % vs. 40 % u ostatních).
Zároveň nejlepší společnosti plní sliby, které dávají svým zaměstnancům (81 % vs. 55 %), přistupují k nim čestně (83 % vs. 52 %) a vytváří prostředí, které je otevřené a akceptuje individuální rozdíly (84 % vs. 58 %).
Best Employers jsou také vnímáni jako atraktivnější zaměstnavatel, který dokáže přilákat lidi potřebné k dosažení svých cílů (76 % vs. 46 %) a zároveň je ve společnosti udržet (76 % vs. 48 %).
U těch nejlepších zaměstnavatelů má až 69 procent zaměstnanců pocit, že jejich mzda odpovídá jejich přínosu společnosti (v porovnání s 40 % u ostatních).
Tito zaměstnanci také míní, že v porovnání s ostatními společnostmi jsou odměňováni spravedlivě (75 % vs. 45 %).
Best Employers poskytují zaměstnanců takové benefity, které odpovídají jejich potřebám. To tvrdí 84 procent zaměstnanců u těch nejlepších a 57 procent zaměstnanců u ostatních společností.
Lepší hospodářské výsledky
Dva ukazatele, které také ovlivňují výkonnost společnosti, jsou míra fluktuace zaměstnanců a počet žádostí, které firma obdrží, když hledá nové uchazeče.
Celková míra fluktuace u Best Employers je šest procent, u ostatních společností je to více než dvojnásobek (13 %). Nejlepší zaměstnavatelé dostávají více žádostí o zaměstnání (51 vs. 35 žádostí na nové pracovní místo), jsou atraktivnější pro uchazeče, což dělá firmu konkurenceschopnou a do budoucna lépe udržitelnou.
Hlavním důvodem, proč se snažit o vybudování společnosti s vysokým podílem motivovaných zaměstnanců, jsou dlouhodobě lepší obchodní výsledky.
Konkrétně jde o celkovou návratnost na akcionáře. Společnosti, které dosahují vysoké míry motivovanosti, tedy nad 67 procent, mají o 50 procent vyšší návratnost na akcionáře oproti průměru.
Nejlepší zaměstnavatelé v Česku podle počtu pracovníků podle studie Best Employers
Nejlepší zaměstnavatelé Česku podle počtu pracovníků v roce 2014 |
Nejlepší zaměstnavatelé Česku podle počtu pracovníků (velké firmy) | Poznámka: malé a střední firmy = s počtem zaměstnanců do 250
Pramen: Best Employers Česká republika 2014
Kdo příští rok zaplatí více na zdravotním pojištění?