OBRAZEM: Bez plastu a blikání. Praha vytáhla do boje s kýčovitou reklamou návodem

Typický příklad vizuálního smogu v centru, s kterým chce vedení Prahy skoncovat.

Typický příklad vizuálního smogu v centru, s kterým chce vedení Prahy skoncovat. Zdroj: Daniel Vitouš

Ukázka z Manuálu pro kultivovanou Prahu.
Dobře: Jednoduchá výstrč, která  nese jen logo provozovny. Pozornost poutá promyšlený design a materiál.
Špatně: Trafika je zahlcena lacinými prvky – plastovou výstrčí doplněnou o svítící nápis a lacinou cedulkou.
Dobře: Nápis z jednotlivých podsvětlených písmen. Odstín světla barevně ladí s materiály výkladce.
Špatně: Všeho moc škodí, zbytečně se opakuje název obchodu, cedule jsou zahlceny množstvím sdělení.
28
Fotogalerie

Sviťte s mírou, blikání zakázáno nebo zkuste to bez plastu. Tak zní pravidla pražského magistrátu, který vytvořil návod, jak by mělo vypadat označování obchodů, restaurací, ale třeba i bankomatů především v historickém centru. Publikace, která je nyní volně ke stažení, mimo jiné ukazuje dobré i špatné příklady, jak podniky propagovat. Má zároveň dát návod, jak získat potřebná povolení.

Provozovatel se tak například dozví, že firemní štít nesmí zakrývat architektonické prvky a výzdobu fasády, nebo že na zdi jsou přípustné pouze dvě vitríny či dvě nabídkové tabule pro jednu provozovnu (podrobné příklady naleznete v galerii).

„Pražské domy mají vysokou kvalitu i v detailu, dusí se však pod oparem vizuálního smogu. Změnit to mohou majitelé objektů a ti, kdo v historických částech nabízejí své zboží či služby a prezentují se ve veřejném prostoru. Právě jim je určen Manuál pro kultivovanou Prahu,“ uvádí autoři v čele s Kristýnou Drápalovou z pražského magistrátu.

Manuál sám o sobě není závazný. Shrnuje již existující pravidla, která by měl dodržet každý, kdo chce provozovnu označit s respektem k hodnotám města a neměl by mít díky tomu problémy při jednání s úřady. „Zhruba 80 procent z uvedených parametrů už nyní vyžadují zákony a vyhlášky. Zbývající část, která se týká hlavně polepů, zatím není legislativou upravena. Praha nyní vše vyžaduje u svých prostor, které pronajímá,“ doplnila pro E15 Drápalová.

Součástí právě vydaného dokumentu je devatero dobré praxe: Méně je více, Zkuste to bez plastu, Nechte kolemjdoucí nahlédnout, Bez křiklavých barev, Sviťte s mírou, Blikání zakázáno, Obrazovky do obýváku, Pozor na bezpečnost a Čistota – půl úspěchu. Zároveň nabízí přehledný návod, jak se vyznat v nejrůznějších předpisech a úspěšně získat potřebná povolení od úřadů.

Manuál je součástí pravidel označování provozoven v Pražské památkové rezervaci a na kulturních památkách Prahy, která schválila rada města loni v prosinci. Cílem je omezení vizuálního smogu a kultivace propagace podniků, podobný materiál již má například Brno nebo Ostrava.

Na manuálu spolupracovali s Drápalovou památkáři i odborníci na územní rozvoj a vizuální styl, autorkou grafické podoby je Anastasia Vrublevská ze studia noBrother.