Platí to třeba o Českých aeroliniích, odborové sdružení pilotů se už s vedením společnosti shodlo, že platy zůstanou na letošní úrovni. Piloti ale nejsou jediní. Platy neporostou ani v telekomunikační společnosti T-mobile anebo v UniCredit Bank.
Silný odborový svaz Kovo sdruženým organizacím radí, aby při kolektivním vyjednávání požadovaly udržení reálné mzdy, to znamená nárůst alespoň o dvě a půl až tři procenta. Předseda tohoto odborového svazu Josef Středula ale připouští, že zaměstnavatelé zatím mluví maximálně o udržení nominální mzdy z letoška.
Podle průzkumu, který si mezi hlavními tuzemskými firmami dělal Svaz průmyslu a dopravy, by platy měly v příštím roce v průměru vzrůst o 1,65 procenta. Spotřebitelská inflace by se napřesrok podle předpokladu České národní banky měla pohybovat okolo 2,3 procenta. I v příštím roce tak nejspíš opět bude platit, že Češi si za stejně usilovnou práci koupí v obchodech méně zboží.
Průměrné mzdy podle krajů |
Vyšší růst platů než v průmyslu si představují zemědělské odbory. Ty požadují, aby se mzdy zvýšily v průměru o čtyři procenta, a také chtějí, aby podniky v příštím roce přispívaly zaměstnancům vyšší částkou na penzijní připojištění. Minimální příspěvek by se měl zvednout z nynějších 350 na 450 korun. I agrární podnikatelé však budou při jednání o kolektivní smlouvě prosazovat nižší než odbory prosazovaný růst mezd.
V letošním třetím čtvrtletí vzrostla podle Českého statistického úřadu průměrná mzda v Česku meziročně o 348 korun a činila 24 514 korun. Po odečtení inflace se reálně snížila meziročně o 1,8 procenta.
Kolektivní vyjednávání v převážné většině firem ještě neskončilo či teprve začíná, mnohde ale mají jasno. Třeba v českém závodě výrobce automobilových součástek Bosch v Jihlavě se mzdy zvedat nebudou. Hlavním přilepšením se tak pro zaměstnance, jak vplývá z kolektivní smlouvy, stane zvýšení firemního příspěvku na penzijní připojištění o 550 korun na 1150 korun měsíčně. A společnost také slíbila, že i napřesrok zachová třinácté a čtrnácté platy.
Zaměstnanci maloobchodních řetězců už také mají v podstatě jasno. Například Tesco za jednoznačný úspěch považuje fakt, že mzdy jeho zaměstnanců napřesrok neklesnou. Vedení společnosti přitom argumentuje nepříznivou ekonomickou situací.