Pražský salon Hyundai nabízí jen elektromobily. Nezájmu českých klientů navzdory

Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai

Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai Zdroj: Hyundai

Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai
Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai
Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai
Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai
Nové centrum e-mobility jihokorejské automobilky Hyundai
14
Fotogalerie

Automobilka Hyundai přišla s ambiciózní sázkou na zelenou. V pražských Stodůlkách otevřela jeden ze svých prvních čistě elektrických autosalonů v Evropě a po automobilce Tesla teprve druhý v tuzemsku. Čeští zákazníci však přechod na volty a ampéry příliš nevítají. Podíl prodaných elektrických hyundai je v tuzemsku oproti západní Evropě jen desetinový, uvedl na představení showroomu ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz. 

Z loňských 20 200 prodaných osobních vozů jihokorejské automobilky v Česku bylo elektrických jen 283, zhruba 1,4 procenta. To však činí téměř 11 procent z celkového objemu elektromobilů prodaných v tuzemsku. Hyundai si tak v Čechách snaží mnohamilionovou investicí do „centra e-mobility“ upevnit relativně silnou, ale v absolutních číslech zanedbatelnou pozici.

„Na trzích, kde plně elektrické či elektrifikované modely tvoří nejvýznamnější část prodejů, jako jsou Norsko či Nizozemsko, už probíhá významná transformace dealerské sítě a prodejní místa zaměřená čistě na ekologické vozy tak nejsou výjimkou,“ vysvětlil směřování Hyundai mluvčí David Pavlíček. Dodal ovšem, že se v Česku po vzoru zmíněných zemí dealerská síť tak razantně měnit nebude. Nově otevřený autosalon pro čistě elektrické vozy zůstane v regionu spíše ojedinělým projektem.

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Hyundai však i přes nízké prodeje vozů na elektrický pohon v příštích letech očekává v tuzemsku strmý růst zájmu o tuto kategorii. Česko by údajně mělo následovat trend evropského trhu, kde loni prodeje meziročně vzrostly o 77 procent. 

„Současný automobilový průmysl se rychle vyvíjí a elektrizuje. Podle naší nejnovější globální prognózy budou do roku 2030, což je od nynějška za pouhých sedm let, téměř dvě třetiny všech nových prodaných vozů v Evropě elektrických,“ zdůvodnil odvážnou investici do čistě elektrického autosalonu prezident Hyundai Motor Czech Sun Yong Hwang. „Samozřejmě záleží na podmínkách v jednotlivých státech a také na dotacích. Ten den ale přijde, je to jen otázkou času,“ dodal.

Česko je z pohledu jihokorejské automobilky kromě jednoho z prvních elektroautosalonů unikátní i z hlediska čerpané energie. „Výrobní závod ve slezských Nošovicích se jako první továrna Hyundai na světě rozhodl, že od letošního ledna bude brát energii pouze z obnovitelných zdrojů. Celá divize Hyundai Motor Czech se k této iniciativě přidala a náročný cíl plní taktéž,“ řekl Saitz.

Hyundai si uvědomuje i výtky kritiků elektromobility, kteří popírají její ekologičnost s tím, že elektřina používaná na nabíjení pochází z neobnovitelných zdrojů. „Aby měla elektromobilita možnost ukázat, že uhlíková stopa je minimální, musíme zabezpečit nejen ekologickou výrobu a provoz našich prostor, ale také to, aby náš zákazník skutečně čerpal elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. To je iniciativa, která nyní koordinovaně vzniká a umožní na stovkách nabíječek čerpat energii pouze z obnovitelných zdrojů v rámci programu Charge myHyundai,“ sdělil Saitz. 

Hyundai též vyčkává na otevření první veřejné vodíkové čerpací stanice v zemi. Toto nekonvenční palivo chce automobilka prosazovat zejména pro těžší průmyslová vozidla, jako jsou kamiony, vlaky a lodě, uplatnění však najde i v dopravě osobní. V novém showroomu si lze vyzkoušet vodíkový model Nexo, který se ale kvůli absenci speciální čerpací stanice neprodává. To by se ale podle Pavlíčka mohlo změnit v nejbližších měsících.

Součástí centra e-mobility je kromě výstavních prostor i školicí středisko určené pro mechaniky z dealerské sítě Hyundai, kteří budou potřebovat speciální výcvik pro opravy elektroaut a bezpečnou práci s bateriovým vysokonapěťovým systémem vozu. Vzhledem k ceně přístrojů a četnosti jejich využívání bude podle Pavlíčka speciální vybavení do servisní sítě také půjčováno.