Spory ministrů Babiše a Mládka komplikují stavbu továrny General Electric

práce pro odborníky. Práce v leteckém průmyslu přinášejí nejen zajímavé výdělky pro vysoce kvalifikovaný personál, ale v českém případě i možnost podílet se na technologickém vývoji v tomto prestižním oboru.

práce pro odborníky. Práce v leteckém průmyslu přinášejí nejen zajímavé výdělky pro vysoce kvalifikovaný personál, ale v českém případě i možnost podílet se na technologickém vývoji v tomto prestižním oboru. Zdroj: Profimedia.cz

Ještě donedávna se zdálo, že vybudování továrny amerického koncernu General Electric Aviation poblíž Prahy nestojí nic v cestě. Miliardová investice se však zadrhla kvůli sporu ministrů financí a průmyslu Andreje Babiše (ANO) a Jana Mládka (ČSSD) o finanční injekci pro České vysoké učení technické.

ČVUT má pro Američany vyvinout turbovrtulové pohonné jednotky pro menší a střední letadla a také motory pro drony, které by se v Česku nejen vyráběly, ale i navrhovaly, vyvíjely a testovaly. Podle všeho se zdá, že Babiš nechce, aby si Mládek připsal za jednu z největších zahraničních investic této dekády politické body.

Šéf státní pokladny přitom spolu s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) podepsal v lednu v USA s GE Aviation dohody, které chce teď revidovat. Konkrétně jde o 2,7 miliardy korun, které se vláda zavázala poskytnout ČVUT na vývoj motorů a výchovu stovek inženýrů. Tyto peníze by se měly později vrátit formou evropských dotací.

„Ministerstvo financí se ohrazuje proti zavádějícím tvrzením, podle kterých principiálně odmítá dotační podporu GE Aviation. Ministerstvo je pro, jen nechce realizaci v podobě, která je všestranně výhodná pro firmu, zatímco český stát, respektive jeho daňoví poplatníci nesou naprostou většinu nákladů i rizik,“ uvedl Babišův úřad.

GE chce investovat 9,7 miliardy
Plánovaná suma do vybudování továrny na letecké motory má ze strany GE Aviation dosáhnout 9,7 miliardy korun. To je téměř čtyřnásobně více, než v lednu přislíbil poskytnout stát. Na chystané investici je ojedinělé to, že Američané nechtějí v Česku motory jen vyrábět, ale také navrhovat a vyvíjet. GE slibuje, že českým firmám zajistí zakázky za 2,4 miliardy ročně.

Americká společnost si podle ministerstva představuje, že vláda jí nezávazně poskytne počáteční podporu 2,7 miliardy, kterou vyčerpá, a teprve pak se rozhodne, zda výrobu v tuzemsku skutečně umístí. Mládek tyto obavy odmítá.

„Rád bych věřil tomu, že spor tkví právě ve finanční účasti státu a nemá jen jakési prestižní důvody, protože by se nabízelo jednoduché řešení,“ uvedl pro deník E15 v narážce na politické pozadí záležitosti.

Podíl na příspěvku pro univerzitu

Rezort průmyslu navíc nabízí, že by se na příspěvku pro univerzitu podílel. „Úspěšným čerpáním peněz z evropských fondů jsme ušetřili nemalé sumy na spolufinancování jiných průmyslových projektů. Z těchto peněz je tak možné poskytnout cílenou a návratnou podporu ČVUT na přípravu vývoje nových motorů jako alternativu evropských zdrojů, které budou k dispozici později,“ dodal Mládek.

Vláda jednání o vývojovém a výrobním leteckém centru přerušila do 27. července, kdy se má uskutečnit zřejmě poslední pokus záměr schválit.

GE Aviation v Česku
V roce 2010 dokončila pobočka GE v Letňanech zásadní modernizaci původního českého motoru s novým názvem H80 pro menší turbínová letadla. Šlo o první prakticky nový letecký motor, který v Česku vznikl od roku 1976. GE Aviation tak navázala na dlouhou tradici firem Walter a Motorlet. Mateřský koncern je největším výrobcem leteckých motorů na světě – každé dvě vteřiny vzlétne letoun poháněný motorem GE nebo CFM (společný podnik GE a francouzské Snecmy).