Švindlování je součástí firemní kultury, tvrdí nejčastěji čeští podvodníci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Kde v českých společnostech hledat potenciální podvodníky? Nejčastěji to jsou muži ve vedení společnosti ve věku 46 až 55 let. Bývají zkušení, ve firmě působí déle než šest let a těší se dobré reputaci. Profily typických podfukářů v jednotlivých zemích sestavila poradenská společnost KPMG. Ve srovnání s ostatními zeměmi jsou čeští podvodníci starší a výše postavení.

Nejčastějším zdůvodněním podvodů v Česku je podle analýzy „celková kultura“ ve firmě. „Je překvapivé, že v českém prostředí stále přetrvává pocit, že podvádět je běžnou součástí firemní kultury, zatímco v ostatních zemích střední a východní Evropy jsou podobně jako ve světě hlavním motivem podvodů osobní finanční ambice,“ komentuje analýzu Maroš Holodňák, ředitel forenzního oddělení KPMG.

V případě Česka je finanční přilepšení primární motivací „jen“ třetiny lidí. Dalším stimulem podvodů je splnění ambiciózních firemních výsledků. Podvodníci sice svoje švindly svalují na firemní kulturu, zároveň je to ale v 95 procentech případů právě jejich společnost, která se podvodem poškozuje. Nejčastěji se jedná o zpronevěru majetku a peněz, dále se ve 45 procentech případů kvůli dosažení pozitivních výsledků manipuluje s finančními výkazy.

Profil typického podvodníka
Svět Česko
Pohlaví Muž (79 %) Muž (85 %)
Věk 36 - 45 (37 %) 46 - 55 (65 %)
Pozice Střední management (32 %) Vrcholový management (60 %)
Reputace Střední - vysoká (79 %) Střední - vysoká (100 %)
Osobnostní rysy Nadřazenost (44 %) Nadřazenost (45 %)
Motiv Vlastní finanční prospěch (60 %) Firemní kultura (70 %)

Zdroj: KPMG

V Česku oproti zahraničí trvá mnohem déle, než se na podvod přijde. Ten trvá v čase odhalení nejčastěji déle než tři roky, ve čtvrtině případů dokonce přes šest let. „Indikuje to, že systém odhalování podvodů je u nás zřejmě méně efektivní než v jiných zemích,“ myslí si Maroš Holodňák.

Pomáhat českým švindlířům ale může i fakt, že jsou oproti zbytku světa týmovými hráči. 85 procent z nich využívá k podvodu komplice, ve světě to je 61 procent. Nejčastěji podvádí skupina dvou až pěti lidí. Právě kvůli tomu je v českém případě nejúčinnějším způsobem odhalení podvodu udání.