Úřady pročistí byznys s vraky aut

autovrakoviště

autovrakoviště Zdroj: Profimedia.cz

Počet autovrakovišť je v Česku v porovnání s jinými zeměmi neobvykle vysoký. Loni jich bylo 570, zatímco například na Slovensku jich nemají ani čtyřicet. Stát proto hodlá jejich počet snížit. „Ministerstvo životního prostředí považuje počet autovrakovišť za vysoký. V novém zákoně o výrobcích s ukončenou životností proto plánuje recertifikaci všech vrakovišť,“ řekla mluvčí úřadu Petra Roubíčková.

Provozovatelé stávajících zařízení by tak museli do jednoho roku od nabytí účinnosti zákona požádat o vydání nového povolení – už za přísnějších podmínek. „Ministerstvo se snaží nastavit takové podmínky pro zpracovatelská zařízení, aby obstála pouze ta, která dodržují zákonné požadavky a mají vybavení na vysoké technické úrovni,“ řekla Roubíčková.

Počítá se například s povinností fyzických kontrol autovrakoviště již v průběhu procesu schvalování krajskými úřady a s náročnějšími technickými požadavky na zařízení a vedení evidence přijímaných vozidel i odpadů vzniklých při zpracování. „Dále se uvažuje i o zavedení značení jednotlivých dílů z autovraků pro vyšší kontrolu nad prodejem náhradních dílů,“ dodala Roubíčková.

Výčet nových technických požadavků na zpracovatele autovraků zatím není definitivní, protože zákon je nyní v podobě věcného záměru. Paragrafované znění by podle Roubíčkové mělo ministerstvo připravit do konce června.

Potřebu změnit fungování trhu v oblasti likvidace starých aut potvrzují i výsledky kontroly České inspekce životního prostředí. „V loňském roce naši inspektoři zkontrolovali celkem 179 provozoven. Za porušení zjištěná při kontrolách bylo vydáno 103 rozhodnutí o uložení pokuty,“ řekl ředitel inspekce Erik Geuss. Celkem to bylo 2,7 milionu korun.

Na ekologické zpracování autovraků jdou miliony

Ministerstvo životního prostředí letos uvolnilo na podporu ekologického zpracování autovraků čtyřicet milionů korun. Tento program běží už šestým rokem a včetně letošní částky na něj ministerstvo vyhradilo již 640 milionů korun. „ Dotací pro rok 2015 chce ministerstvo podpořit ekologické zpracování jednotlivých součástí, ne autovraků celých, jak tomu bylo doposud,“ řekla PetraRoubíčková, mluvčí ministerstva.

Bezzubá kontrola
Česká inspekce životního prostředí kontroluje autovrakoviště od roku 2001 a podle jejího ředitele Erika Geusse se neutěšená situace nijak nemění. V roce 2014 nabylo právní moci celkem 95 pokut, jejichž výše dosáhla 2,7 milionu. Nejvyšší pokutu, 200 tisíc korun, inspektoři uložili firmě Ramades za porušení zákona o odpadech. Mnohem vyšší sankce, až 50 milionů korun, hrozí nelegálním provozovatelům. Jim je však obtížnější vše prokázat připouští Geuss.

To je proti minulým letům změna. Ukázalo se totiž, že příspěvek na likvidaci celých autovraků se neosvědčil. Konečný příspěvek pro žadatele vychází nově z konkrétní tabulky komodit. Maximální výše dotace na jeden ekologicky zpracovaný autovrak může tak být až 412 korun. „Snažíme se tím podpořit další využití odpadů, které vznikají při zpracování autovraků, a upřednostnit materiálové využití,“ dodala Roubíčková. Česko by tak mělo splnit závazky plynoucí z členství v EU, respektive povinnosti ze směrnice o vozidlech s ukončenou životností. Zpracovatelé jsou ze zákona o odpadech povinni zajistit materiálovou recyklaci ve výši 85 procent a využití ve výši 95 procent, dále musí zajistit i bezpečné odstranění nevyužitelných zbytků.