V Ústí může být logistika Galilea, Češi se hádají o peníze
To bude jako jediné v Evropě skladovat za specifických podmínek náhradní díly pro infrastrukturu Galilea, včetně částí družic, pozemních antén a dalších IT komponent. V centru bude probíhat i základní montáž. Vše by se mohlo dít v areálu v Mostě - Velebudicích, který nabídl Ústecký kraj. Spolu s ním postoupila do druhého kola už pouze nabídka z Belgie.
Věc má ale zásadní problém. Ústecký kraj a ministerstvo dopravy se zatím nedohodly, kdo zbudování centra zaplatí. Evropská komise totiž po dvacet let pouze uhradí provozní náklady. „Snahu Ústeckého kraje podporuji za předpokladu, že to nebude mít nárok na státní rozpočet,“ sdělil deníku E15 ministr dopravy Dan Ťok.
Snahu Ústeckého kraje podporuji za předpokladu, že to nebude mít nárok na státní rozpočet.
Jiný hlas zní ze severu Čech. „Zastupitelstvo Ústeckého kraje souhlasilo pouze s variantou, že by náklady hradil stát,“ uvedla mluvčí tamního hejtmanství Lucie Dosedělová. Čas na jednání se přitom krátí, Brusel očekává detaily českého řešení do konce srpna. O umístění logistického centra pak rozhodne zřejmě v říjnu, provoz ve vybrané lokalitě by se měl rozjet v roce 2017. Přesná suma není zatím známa, podle kraje vzejde až z projektové dokumentace.
O co se hraje, však naznačil Ťok. „Velmi mě překvapila informace, že příprava prostor pro logistické centrum Galileo bude stát zhruba 170 milionů korun a já bych měl žádat další desítky milionů z rozpočtové rezervy. Potom si dávám otázku, jestli je taková aktivita rozumná,“ doplnil šéf rezortu.
Vztah ministerstva s krajem je třeba uspořádat i proto, že smlouvu s komisí bude uzavírat stát. Přínosy vesmírného skladu nepopírá žádná strana. Očekává se mimo jiné vznik nových pracovních míst, centrum má navíc působit jako magnet na technologické firmy, které mu budou chtít být co nejblíže.
Centrum chtěli i jiní
O evropské logistické centrum navigačního systému Galileo usilovaly vedle Ústeckého kraje další regiony. S návrhem přispěchaly ještě Karlovarský a Středočeský kraj, zájem zpočátku projevovali také na severní Moravě. Jako nejlepší nakonec komise ministerstva dopravy vyhodnotila návrh z Ústí nad Labem.
„Ústecký kraj vlastní objekt, který teoreticky může splňovat dané požadavky,“ uvádí ministerský materiál. Evropská komise mimo jiné požaduje minimální plochu čtyř tisíc metrů čtverečních s možností rozšíření o polovinu a odpovídající napojení na dopravní infrastrukturu.
50 míst
Zvolenému regionu má být odměnou vznik pěti desítek nových pracovních míst přímo na místě, další desítky pracovníků následně zaměstnají přidružené služby. Sklad bude například vyžadovat zvláštní bezpečnostní režim, neboť systém Galileo bude rovněž sloužit armádě a dalším ozbrojeným složkám.
„S ohledem na jedinečnost centra by se region také zatraktivnil pro zahraniční technologické firmy, které budou mít z důvodu snížení nákladů na logistiku zájem pracovat v blízkosti centra. Došlo by tak k vytvoření příznivých podmínek také pro české společnosti, které by se snadněji mohly stát dodavateli dílčích částí či služeb,“ uvedlo ministerstvo dopravy.