Začleňování dětí se speciálními potřebami vázne na financích, zájem přitom stoupá

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Miroslav Chaloupka

Integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, neboli inkluze, je v kurzu. Počet žádostí od školek a škol na přidělení asistentů pedagoga stoupl napříč Českou republikou za poslední dva roky až dvojnásobně, kraje si ale stěžují, že ministerstvo školství posílá málo peněz a nechává je v tom samotné.

Zatímco v roce 2010 působilo například v Plzeňském kraji v místních školských zařízeních 263 asistentů pedagoga, v roce 2012 to už bylo 401. Kromě toho základní školy žádaly také o přidělení asistentů pedagoga pro sociálně znevýhodněné děti a žáky.

„Na jedné straně je v české školské legislativě proklamována podpora integraci či inkluzi dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, na straně druhé nejsou prointegrační opatření ze strany ministerstva plně finančně zabezpečena a kraje tak musí náročně hledat cesty k zafinancování podpůrných a vyrovnávacích opatření,“ zní z Plzeňského kraje.

Téměř nemožné je kvůli tomu podle Plzeňského kraje například zařazování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných mateřských škol, které jsou maximálně naplněné.

Počet asistentů pedagoga v Ústeckém kraji:Asistenti pedagogaAsistenti pedagogaZdroj Ústecký kraj

Jasně hovoří i čísla z hlavního města. V roce 2010 putovalo ze státní kasy na asistenty pedagogů 18,5 milionu korun a město přispělo částkou 64,9 milionu korun, v roce 2012 to bylo 15,2 milionu korun a Praha vynaložila 75 milionů korun. Počet úvazků se přitom zvýšil z 372 na 461,3.

Nejostřeji asi zazněla výtka ze Středočeského kraje. „Vzhledem k neustále se snižujícímu rozpočtu na školství a vzhledem ke geometrickému nárůstu požadavků na počet asistentů pedagoga, systém přidělování prostředků v podstatě zkolaboval,“ uvedla již dříve mluvčí Markéta Vítková.

Pardubický kraj: Asistenti pedagogaAsistenti pedagogaZdroj Pardubický kraj

Asistenty pedagogů financují kraje z vlastních rozpočtů, podle mluvčí ministerstva školství Jany Holíkové mají kvůli tomu za povinnost vyčlenit prostředky do rezervního fondu. V případě chybějících financí lze podle ní využít rozvojový program ministerstva školství. Kraje mohou asistenty financovat i prostřednictvím evropských peněz. „Ministerstvo nemá kompetenci zasahovat do rozhodování krajů, není kontrolním ani nadřízeným orgánem krajů,“ uvedla mluvčí.

Údaje za Karlovarský kraj: Asistenti pedagogaAsistenti pedagogaZdroj Karlovarský kraj

Podle náměstka pro školství z Karlovarského kraje Václava Sloupa by rozhodující roli ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami měl hrát stát, a to jak v oblasti stanovení jasných legislativních pravidel, metodické pomoci a v neposlední řadě také v odpovídajícím finančním zajištění péče. „Což se však v současné době neděje,“ poznamenal Sloup.

Změnit pravidla má novela školského zákona

Že není současná situace v pořádku, si ministerstvo školství uvědomuje a připravuje novelu školského zákona. „V rámci takzvaných podpůrných opatření, která jsou určena dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, a jejichž cílem je pomoci se vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu, má být přímo zakotvena podpora jejich asistence,“ sdělila mluvčí.

Školy by podle ní dostaly na asistenta do svého rozpočtu finanční plnění a už by nemusely kvůli tomu žádat o souhlas krajský úřad. „V případě, že bude novela školského zákona v této formě schválena, počítá ministerstvo se změnami od školního roku 2014/15,“ sdělila Holíková serveru E15.cz.

Ministerstvo školství podpořilo v roce 2012 svými rozvojovými programy 547 asistentů pro děti se sociálním znevýhodněním v celkové částce 75 milionů korun, v roce 2012 to bylo zhruba 94 milionů korun.

: