Česká spořitelna ruší George klíč, útočníci se to snaží zneužít k podvodům

Česká spořitelna

Česká spořitelna Zdroj: E15 Michael Tomeš

Česká spořitelna se potýká s další vlnou podvodů, kterými se útočníci snaží obelstít zákazníky banky, vylákat z nich osobní údaje a přístup k bankovním účtům. Podvodníci nyní zneužívají aktuální situace, kdy banka ruší „pomocnou“ ověřovací aplikaci George klíč a oveření uživatele zahrnuje přímo do hlavní aplikace pro internetové bankovnictví George. Zpráva vyšla na Živě.cz.

Podvodníci chtějí podstrčit zákazníkům falešnou aplikaci George ID s důvěryhodným vysvětlením, že jde o náhradu George klíče, o jehož rušení banka oficiálně informuje na svém webu. Ve skutečnosti funkce George klíče přebírá výhradně hlavní aplikace George.

Pokus o podvod může proběhnout například tak, jak to popsal ředitel organizace Hlídač státu Michal Bláha na síti X. „Nebezpečný scam na zákazníky České spořitelny. Zavolá automat, upozorní na neaktuální aplikaci George a po stisknutí tlačítka zašle URL s odkazem na aktualizovanou verzi. Vizuálně simuluje instalaci a poté navrhuje uložení odkazu na falešnou webovou aplikaci na plochu telefonu.“ V jiných případech může přijít klasická SMS zpráva obsahující odkaz na falešnou aplikaci.

Banka o probíhajících pokusech o podvod ví a pro zákazníky připravila návod, jak jej rozeznat. Předně nikdy sama banka neposílá SMS s odkazem, kde je následně potřeba vyplnit přihlašovací údaje. Přechod George klíče na George probíhá výhradně uvnitř existující mobilní aplikace George, která vás procesem provede krok za krokem, žádná nová aplikace se neinstaluje.

Na novou aplikaci přecházejí i klienti KB

Podvodníci používají i techniku klasického phishingu, kdy se v telefonátu vydávají za pracovníka banky. I na to má Česká spořitelna pro zákazníky kontrolní mechanismus: „Pokud vám kdokoli z banky volá, ověřte si, že mluvíte opravdu s bankou pomocí aplikace George, kam si necháte poslat od volajícího notifikaci. S neověřeným volajícím nesdílejte žádné své údaje, ukončete hovor a zavolejte nám na linku 800 207 207,“ uvádí v návodu banka.

Přechod z George klíče pouze výhradně na hlavní aplikaci George je dlouhodobější proces, který se týká více než dvou milionů klientů České spořitelny a banka ho započala už v září 2023. Podobným procesem transformace prochází i Komerční banka, která zase postupně u různých skupin klientů nahrazuje stávající aplikace Moje banka a KB klíč za jedinou novou aplikaci KB+. I zde tedy existuje vyšší riziko potenciálního podvodného jednání.