HAVEX-auto slaví 30 let: Jak dlouho trvalo z malého byznysu vybudovat úspěšnou firmu?

Zdroj: HAVEX-auto s.r.o.

Vrchlabí tehdy
Vrchlabí nyní
Servisní technik tehdy
Servisní technik nyní
Zákazník tehdy
7
Fotogalerie

Jaké byly začátky společnosti HAVEX-auto? O náročné cestě k úspěchu a významnému jubileu, které firma letos oslaví, jsme si povídali se zakladatelem firmy.

Kdy jste se rozhodl, že budete podnikat?

V roce 1989 jsme se s kolegou Jiřím Exnarem domluvili na společném podnikání s tím, že si založím živnostenský list a Jiří se přidá později. Název jsme připravili jako HAVEX (Havlíček a Exnar) obchodně-dopravní služby, kdy jsme se zabývali autodopravou a likvidací odpadů.

V trutnovském okrese jsem byl jedním z prvních podnikatelů a v první privatizační dražbě jsme pořídili první firemní nemovitost v ulici Na bělidle. Je to domek, kde dnes sídlí naše Zákaznické centrum.

Do firmy přistoupili Jiří Valeš s Jiřím Kletvíkem a k dopravě se přidala odborná stavební činnost, proto jsme v roce 1991 založili společnost HAVEX spol. s. r. o.

A co bylo v těch začátcích nejtěžší?

Samozřejmě nám chyběly peníze, ale důležitější byla asi harmonizace mezi společníky. Každý jsme byli jiní, měli jsme rozdílné myšlení, museli jsme se naučit respektovat jeden druhého, a být tak v souladu.

To se evidentně povedlo a firma se rozvíjela dál. Kudy Vás vedly další cesty, než jste se dostal tam, kde jste dnes?

Všechno vlastně vycházelo z toho, čeho jsem si všímal kolem sebe. Byl jsem v dennodenním kontaktu s horaly a znal jejich potřeby. Viděl jsem, že čističky u horských chat nefungují tak, jak mají, protože jsou špatně postavené, vypozoroval problémy s vývozem odpadků nebo praním prádla a hlavně zjistil špatný stav jejich aut. Začali jsme tedy stavět čističky a potom i hotely. Zabezpečovali jsme i praní prádla pro celé Krkonoše. Vymysleli jsme kontejnerový systém na směsný odpad pro Krkonoše, zařídili obcím a městům účelovou dotaci na jejich pořízení a horalům jsme zajišťovali terénní auta, aby byli soběstačnější. Původně jsme chtěli prodávat výhradně Jeepy, bylo nám ale doporučeno, abychom to zkusili spíš s menšími auty, takže jsme zkontaktovali Škodovku.

Vrchlabí tehdyVrchlabí tehdy | HAVEX-auto

Vrchlabí nyníVrchlabí nyní | HAVEX-auto

A odtud se píše vlastní historie HAVEX-auto?

Ano, to byl rok 1993. HAVEX se rozdělil na tři divize: EKO, AUTO a H-STAS.

HAVEX-auto prodával a servisoval nejdřív jenom škodovky, prvními zaměstnanci se stali Vlastimil Havel a Zdena Šubrtová, to byli prodejci. Do servisu k nám potom přešel Josef Havel, Josef Puš a Ladislav Hák. 

A jak tedy začala spolupráce se Škodovkou?

Tehdejší situace nebyla jednoduchá a na auta se stály fronty. Kolik aut prodejce získal, tolik jich prodal. Naše výhoda byla taková, že jsme znali lidi ze Škodovky a automobilku měli za rohem. Nejdříve ale bylo potřeba postavit salon, bez toho prodávat nešlo. A tím to vlastně začalo. Hned v prvním roce provozu jsme prodali 50 aut.

Celý článek najdete ZDE.