Máslo vs. margarín: Proč zůstává cena rostlinných tuků neměnná?
Kdo ještě nepsal o vysoké ceně másla, jakoby ani nebyl. Mimo pozornost ale zatím zůstává fakt, že zatímco máslo zdražilo zhruba o 40 procent, výrobci rostlinných tuků zdražují jen velmi mírně. Ukazují to dlouhodobá data služby porovnávající ceny z letáků Kupi.cz.
Výrobci rostlinných tuků tak zřejmě doufají, že získají větší část trhu „Po sametové revoluci margaríny jely na vlně zdravého životního stylu a novosti, díky čemuž prodeje raketově vystřelily. Od roku 1998 ale jejich spotřeba v podstatě stagnuje. Objevily se pochybnosti o zdravotní vhodnosti margarínů a lidé naopak znovu přišli na chuť máslu, bez kterého se česká kuchyně prostě neobejde,“ vysvětluje Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz.
Předloni podle údajů ČSÚ zkonzumoval průměrný Čech 5,5 kilogramu másla, zatímco v roce 2007 to bylo jen 4,2 kilogramy. V posledních měsících se ale situace začala prudce měnit. Pomáhá tomu cenová a prodejní politika výrobců margarínů. Podle Kupi.cz průměrná cena za jedno balení margarínu stále osciluje v rozmezí 40 – 45 korun. Akční ceny se pohybují dokonce mezi 25 – 29 korunami. To se nijak nevymyká normálu posledních několika let. Proti stejnému období loňského roku vzrostl v posledních měsících počet slevových akcí na margaríny.
„Je tedy jasné, že na trhu mezi nadnárodními potravinářskými koncerny, které produkují margaríny, a českými zemědělci s jejich máslem probíhá skrytý souboj o pozice. To potvrzují i čísla z nedávného průzkumu agentury Nielsen, podle které od září 2016 do října 2017 spotřeba másla na hlavu klesla o 16 procent, a naopak prodej margarínů se o 9 procent zvýšil,“ uvádí Petr Miklík.
Speciálně pak před Vánoci bude otázka možné náhrady másla ještě aktuálnější pro margaríny na pečení. Jejich typickým příkladem jsou Hera a Omega. Oba produkty zatím také cenami nijak nevybočily ze svých dlouhodobých hranic. A jak to bude na Vánoce se samotným máslem? „Je možné, že opticky základní cena ještě o něco málo vzroste. Třeba až někam k šedesáti korunám. Očekáváme ale, že to bude spíš marketingový tah a obchodníci budou nabízet akční ceny na úrovni těch současných. V období Vánoc tak podle nás bude možné máslo stále koupit za cenu kolem padesáti korun,“ míní Petr Miklík.