Povinné ručení loni průměrně zdražilo o čtyři procenta

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: shutterstock

Povinné ručení loni průměrně zdražilo o čtyři procenta, z toho v prosinci o dvě procenta. Zvýšení cen se týkalo zejména menších měst. Vyplývá to z indexu společnosti Broker Consulting, podle kterého tak bylo v prosinci za 7655 korun možné sjednat povinné ručení pro nový vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, tedy typický vůz, kterým jezdí české domácnosti.

V prosinci pokračovalo zmenšování rozdílů výše povinného ručení mezi Prahou a menšími městy velikosti Benešova. "Pokud se zpětně ohlédneme za celým rokem 2019, tak se povinné ručení zvýšilo v průměru o čtyři procenta. Patrný je také trend, kdy se jednotlivé pojišťovny stále více snaží o rozlišení klientů a hledají cesty, jak penalizovat rizikové skupiny a nižší cenou naopak odměňovat řidiče, kteří jezdí bezpečně. Rizikoví motoristé si mohou připlatit až 80 procent navíc," shrnul analytik neživotního pojištění Broker Consulting Jiří Váchal.

Co mít v povinné výbavě do auta >>>

Z povinného pojištění z provozu vozidla se ročně uplatňuje 300 000 škod. U osobních vozidel se stane škoda v průměru u 36 řidičů na každých tisíc pojištěných vozidel. U mladých řidičů je riziko daleko vyšší. Ve věkové skupině 18 let se nehoda objevuje u každého pátého motoristy. Finanční objem škod loni byl téměř 11 miliard korun, což za pět let znamená nárůst o sedm miliard korun.

"Novinkou počátku roku 2020 je to, že řidiči, respektive majitelé a provozovatelé vozidel, mají menší možnost výběru při sjednávání povinného ručení, a to z 11 pojišťoven na trhu. Nastalo dlouho očekávané sloučení dvou velkých hráčů pod značku Generali Česká pojišťovna. Vznikl tak konglomerát mající pod křídly nejvíce pojištěních vozidel na českém trhu," dodal Váchal.

Broker Consulting POVIndex ukazuje průměrnou cenu za typické povinné ručení pro nový vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW. Pojištění zahrnutá do indexu obsahují nejvyšší možné krytí. Pojištění dostupná na trhu ale nemají úplně identický rozsah krytí. Rozdíly v pojištěních jsou například v limitech pro opravu na místě, v limitech pro vzdálenost hrazeného odtahu, případně v možnostech náhradního vozidla.

Většina pojišťoven sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.