Rostou ceny povinného ručení, ale i počet škodných událostí

Výroba automobilů (ilustrační foto)

Výroba automobilů (ilustrační foto) Zdroj: profimedia.cz

Motoristou v USA
2
Fotogalerie

Již dlouho je realita trhu s pojistným taková, že ceny povinného a havarijního ručení je potřeba navýšit. Příčinu můžeme hledat v tom, že rostou mzdy a spolu s nimi i náklady na služby servisů při opravách, dražší jsou i náhradní díly.

Složitější a technologicky náročnější jsou i auta. Stále více rostou náklady na škody při újmách na zdraví z nehod, protože i zde můžeme hledat spojitost s vyššími průměrnými mzdami. Česká asociace pojišťoven uvádí, že meziroční navýšení průměrné škody na zdraví je 7,6 procenta a škody na majetku 4,2 procenta.

Meziročně přibyl i počet řešených škod o 5,2 procenta. To výrazně převyšuje nárůst počtu pojištěných vozidel. K dnešnímu dni je průměrná škoda na majetku 35 tisíc a průměrná škoda na zdraví 500 tisíc korun. A tyto hodnoty by měly i nadále stoupat.

Negativní bilance

Výše uvedené ukazuje, že segment povinného ručení vykazuje negativní bilanci, proto bude třeba sazby postupně zvyšovat. Přesto máme zatím ceny povinného ručení jedny nejnižší v Evropě. Třeba v Rumunsku, Polsku nebo v Chorvatsku a na Slovensku je povinné ručení dražší.

„Platí-li český občan ročně průměrně 102 EUR, stojí stejná služba v Itálii 439 EUR, v Rakousku 257 EUR, v Chorvatsku 123 EUR a na Slovensku 107 EUR,“ uvádí pojišťovna Uniqa.

Havarijní pojištění

V uplynulých šesti měsících bylo v České republice registrováno 143 784 nových osobních automobilů. Toto číslo pokleslo meziročně o 0,5 procenta. Byli jsme jedinou zemí, kde se zaznamenal pokles. Třeba v Polsku jsme mohli sledovat růst o 11 procent, na Slovensku o 6 procent, Maďarsko hlásí 29 procent a v Rakousku se číslo zvedlo 3,4 procenta.