Tradiční bankéř dohnal Air Bank, zákazník si stěžuje na klamavou reklamu

Kampaň Air Bank

Kampaň Air Bank Zdroj: archiv

Pobočka Air Bank ve Vodičkově ulici v Praze
Air Bank
Air bank
Air Bank uvedla v rámci kampaně v roce 2012 třináct původních televizních spotů
Vladimír Komjati, Air Bank
6
Fotogalerie

„Jak tři nejvyšší,“ táže se v reklamě tradiční bankéř toho sympaťáka z Air Bank a dostává se mu odpovědi, že úrok na spořicím účtu Air Bank vždy patří mezi trojici nejlepších nabídek na trhu. Aby toho nebylo málo, naznačuje tradiční bankéř standardní praktiku „tradiční“ banky, tedy následné snížení úroku, jakmile se na nabídku naláká dost lidí, ale odpověď je opět záporná – u Air Bank ne, úrok zůstane mezi třemi nejvyššími a napořád!

K šílenství dovedený tradiční bankéř se ale pro tentokrát nemýlil, byť to nebyl týden ale pět let. Nicméně sliby vztahující se k tzv. TOP 3 garanci Air Bank nyní dostihly. Sporný reklamní spot si můžete připomenout níže. Příběh začíná na začátku letošního roku, kdy Josef Novák bloguje, proč se cítí oklamán a stěžuje si na nedodržený slib.

Garance výhodně úročeného spořicího účtu bez podmínek, kdy úroková sazba bude vždy mezi třemi nejvýhodnějšími na trhu, skončila loni na podzim kvůli všeobecnému poklesu úrokových sazeb na nulu. Argumet stěžovatele je jasný:

„5 let po zahájení činnosti nadělila banka svým zákazníkům dárek – úrok snížila na nulu (0 procent). Nabízí dodatečný prémiový úrok, pokud splníte řadu podmínek. Pokud vás také naštvalo, že navždy v podání Air banky je 5 let a nechcete o tom jen vykládat u piva v hospodě, tak mám pro vás několik tipů, co by se tímto dalo dělat. Vše vyřídíte přes internet od počítače z pohodlí vašeho domova a nedá to moc práce.“

Další řádky jsme proto čerpali z blogu stěžovatele. Tam se dočtete, že stížnost na reklamu našla u Rady pro reklamu zastání. Její arbitrážní komise prohlásila reklamu na TOP3 garanci za závadnou, protože porušuje Kodex reklamy. Air Bank se odvolala a komise svoje původní rozhodnutí potvrdila. Air Bank tvrdí, že zrušení TOP3 garance představuje běžnou změnu nabídky. V odvolání prý zavádí nový argument, že slovo napořád nelze chápat doslova a v této reklamě znamená na neurčito. Úplný text rozhodnutí si můžete prostudovat zde.

O vyjádření jsme požádali i Air Bank, odpovídal tiskový mluvčí Vladimír Komjati:

My výhodné spoření máme dál. Spolu se zrušením TOP3 garance jsme se jen přestali srovnávat s účty zcela bez podmínek, u kterých šly sazby rapidně dolů, a začali se srovnávat s účty, u kterých nějaké podmínky jsou. Naše sazba je mezi těmito účty přitom aktuálně nejvyšší a naše podmínka pěti plateb kartou je naopak jedna z těch vůbec nejjednodušších a nejpřirozenějších.“

Air Bank nám dále potvrdila, že je Rada pro reklamu ve svém konečném rozhodnutí vyzvala ke stažení této staré reklamy ze sociální sítě YouTube. Reklama tam byla dostupná stejně jako všechny ostatní reklamy, a to z čistě z archivních důvodů. Air Bank ale nechtěla reklamu schovávat před rušením TOP3 garance a mazat ji nechtěla ani teď. Proto je nyní reklama stále dostupná, akorát je označena tak, aby každý věděl, že jde pouze o archivní video a nabídka TOP3 garance už není platná.

Reklamu, která může dnes na mnohé působit jako klamavá, projednávala i Česká bankovní asociace (ČBA). „Etický výbor ČBA se podnětem zabýval, ale s ohledem na to, že Rada pro reklamu v této záležitosti již dvakrát rozhodla a jednání s dotčenou bankou nebyla ukončena, nepovažuje ČBA v tuto chvíli za vhodné se k případu mediálně vyjadřovat.“

Kvůli škrtům, které v souvislosti s nulovými úrokovými sazbami provádí každá banka, jsme se Air Bank ještě tázali, zda prémie v podobě úročení 0,2 procenta ročně, kterou získalo prvních 5 tisíc klientů Air Bank, zůstane zachována. Odpověď je kladná, tito klienti o prémii nepřijdou.