Očkování ve firmách: V USA prakticky povinnost, Češi dávají přednost odměnám

Řada velkých amerických firem zavádí povinné očkování pro své zaměstnance. Tuzemské podniky takto tvrdý postup vůči odpůrcům vakcín neplánují.

Řada velkých amerických firem zavádí povinné očkování pro své zaměstnance. Tuzemské podniky takto tvrdý postup vůči odpůrcům vakcín neplánují. Zdroj: ČTK/Hájek Ondřej

Povinně se mají očkovat proti koronaviru například pracovníci Walmartu. Největší maloobchodní řetězec v USA v zemi zaměstnává asi 1,6 milionu lidí.
Český premiér Andrej Babiš minulý týden prosadil návrh, aby část státních zaměstnanců dostala za absolvované očkování dva dny placeného volna. Pravidlo se však bude vztahovat jen na úředníky. Tedy nikoliv na učitele, hasiče či policisty.
Pro Českou poštu by zavedení dvou dnů placeného volna pro pracovníky znamenalo výrazné zvýšení nákladů. Přesto firma tuto variantu vyloženě neodmítá.
Vedení Babišova Agrofertu bude o možnosti dvoudenního placeného volna za očkování teprve diskutovat.
Dva dny zaplaceného volna nebo 2000korunovou odměnu dostanou za vakcinaci zaměstnanci Škody Auto. Musí to však stihnout do konce září.
10
Fotogalerie

Americké společnosti přitvrzují v nátlaku na odpůrce vakcín. Celá řada velkých firem od kancelářských profesí až po restaurace a filmové štáby nařídila svým zaměstnancům, aby se nechali povinně naočkovat proti nemoci covid-19, jinak se nemohou fyzicky vrátit na pracoviště, informuje televizní stanice CNN. Čeští zaměstnavatelé, které oslovila redakce deníku E15, takto ostrý postup v tuto chvíli nezvažují. Důvodem je podle experta odlišný způsob uvažování i situace na trhu práce.

Seznam amerických podniků, kterým s odmítači vakcín došla trpělivost, se v posledních dnech rychle rozrůstá. Naposledy k nim v pátek přibyly maloobchodní řetězec Walmart a zábavní konglomerát The Walt Disney Company. Všichni korporátní zaměstnanci Walmartu ve Spojených státech mají být plně naočkováni nejpozději do 4. října, což se teoreticky může týkat až 1,6 milionu osob. 

Pracovníci Disneyho v USA, kteří nejsou v odborech, musejí povinně podstoupit vakcinaci proti koronaviru během příštích šedesáti dní. Všichni noví rekruti firmy bez dokončeného očkování nemohou nastoupit do zaměstnání. Disney dává celosvětově práci více než 200 tisícům lidí.                    

Už dříve oznámili podobná opatření další zaměstnavatelé. „Jakmile naše kanceláře otevřou, budeme vyžadovat, aby každý, kdo se do nich bude chtít vrátit, byl naočkován,“ uvedla v prohlášení Lori Golerová, viceprezidentka personálního oddělení společnosti Facebook. Výjimku budou podle Golerové mít pouze ti jedinci, kteří se nemohou očkovat ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů.  

 

Stejně tvrdý postup volí třeba také technologický gigant Google, investiční korporace BlackRock, banka Morgan Stanley, noviny The Washington Post nebo provozovatel alternativní taxislužby Uber. Povinné očkování chce po svých hercích a filmařích také streamovací služba Netflix. Slavný newyorský restauratér Danny Meyer dokonce prohlásil, že bude požadovat vakcinaci nejen po pracovnících, ale i po svých hostech.    

Tuzemské podniky nikoho nenutí

Velcí zaměstnavatelé v Česku naproti tomu touto cestou jít prozatím nehodlají. „Explicitně nikoho k očkování nenutíme. Všichni neočkovaní se vždy při nástupu na svou první směnu musejí otestovat. Počet pozitivních případů je dlouhodobě nízký a neevidujeme nikoho, kdo by očkování hlasitě odmítal,“ říká Vojtěch Kostiha, mluvčí stavební společnosti Metrostav.

„Obdobně tvrdá opatření jako americké firmy určitě zavádět nebudeme. Očkování proti covidu vnímáme jako dobrovolné, z pohledu zaměstnavatele doporučené, nicméně vynucovat jej nechceme,“ souhlasí Karel Hanzelka z Agrofertu. 

 „Neplánujeme jít cestou tvrdých opatření. Věříme svým zaměstnancům, že se chovají zodpovědně. Vždyť podle toho si je i vybíráme,“ přidává se Jana Riebová, personální ředitelka česko-slovenského zastoupení společnosti Samsung Electronics. Prakticky totožné odpovědi poskytly deníku E15 i všechny ostatní oslovené firmy.

Zavedení povinného očkování v tuto chvíli nechystá ani Česká pošta, automobilka Škoda Auto, státní energetický koncern ČEZ, výrobce antivirových programů Avast Software či obchodní řetězec Kaufland. Daleko efektivnější je podle nich osvěta a pozitivní motivace. Firmy, jež počet svých naočkovaných pracovníků sledují, zároveň uvádějí, že většina jejich zaměstnanců už v tuto chvíli stejně naočkována je. Například v ČEZ, který zaměstnává zhruba 23 tisíc lidí, je to 63 procent, v podobně velkém Agrofertu tři čtvrtiny.    

Přesvědčování a odměny

„Zaměstnancům trpělivě vysvětlujeme, jak moc je očkování důležité nejen pro to, aby se jejich kolegové v kanceláři cítili bezpečně, ale i pro návrat do normálu. Neočkovaní pracovníci navíc musejí dodržovat všechna opatření nařízená státem a my jejich dodržování na pracovišti kontrolujeme,“ sděluje Riebová ze Samsung Electronics.

Video placeholde
Covid pas a aplikace Tečka • Videohub

Stejně k tomu přistupuje management Metrostavu. „Očkování je pro kolegy většinou jasná volba, protože jim pak odpadá neustálé testování a i jejich mimopracovní aktivity netrpí omezením. To nám zatím vychází jako dostatečná motivace,“ vysvětluje Kostiha. 

Kaufland zase spolupracuje s některými očkovacími centry a využil jejich nabídky na přednostní očkování svých zaměstnanců. „Interně také informujeme o možnosti očkování a vycházíme vstříc zaměstnancům s termínem očkování,“ vypočítává Renata Maierl z oddělení firemní komunikace.

Vůbec nejdále jde v odměňování pracovníků za podstoupení vakcinace Škoda Auto. Ta věnuje každému zaměstnanci, jenž se stihne plně naočkovat do konce září, jednorázovou odměnu ve výši 2000 korun v rámci interního bonusového programu Cafeteria nebo dva dny placeného volna. „Zaměstnance motivujeme i komunikační kampaní nazvanou PROčkování, ve které jim dáváme odpovědi na všechny otázky s očkováním spojené,“ upřesňuje mluvčí Škody Martin Ježek.   

Část firem Babišův návrh odmítá

Česká vláda minulý týden prosadila na návrh premiéra Andreje Babiše (ANO) dva dny placeného volna jako odměnu za vakcinaci pro státní zaměstnance. Na základě zjištění Českého rozhlasu se ale toto pravidlo nakonec bude týkat v podstatě jen úředníků, tedy nikoliv třeba učitelů, policistů nebo hasičů. Zda danou praxi převezmou také, se podniky neshodly. „Pro některé lidi to může být motivující,“ míní Michaela Koštířová, vedoucí interní komunikace v Avastu.     

„U firmy, jako je Česká pošta, která má 27 tisíc zaměstnanců, by se v případě dvou pracovních dnů placeného volna jednalo o významné personální náklady. Chápeme však přínos takového opatření v boji proti pandemii a jsme připraveni na konkrétní diskuzi,“ podotýká Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.

Jiné podniky včetně Babišem vlastněného Agrofertu to však vidí jinak. „Zatím nemáme v této věci jednoznačné stanovisko. Celou věc teprve bude posuzovat představenstvo společnosti,“ vzkázal mluvčí holdingu Hanzelka. „Ten, kdo se necítí po očkování dobře, může zůstat doma a naše společnost mu to proplatí, jen to nespadá do kategorie dovolených. Přijde nám to logičtější než návrh pana premiéra,“ myslí si Kostiha z Metrostavu.

Dané pravidlo odmítá coby nepotřebné i Samsung. „Naši zaměstnanci mají pět týdnů dovolené a možnost placeného volna při nemoci. Spíše se potýkáme s tím, že kolegové si dostatečně nečerpají všechna volna, která mají k dispozici,“ tvrdí Riebová.

Rozdíl je v mentalitě

Důvodů, proč čeké firmy volí zcela odlišný přístup k očkování než ty americké, bude pochopitelně mnoho, tím hlavním je však podle expertů odlišná mentalita. „Američtí zaměstnanci mají ke svým zaměstnavatelům úplně jiný vztah. Je tam daleko větší hlad po práci a loajalita k podnikům,“ objasňuje profesionální firemní poradce Petr Kmošek. „Naopak v Česku máme tendenci dělat si věci po svém. Jsme také poznamenáni tím, že v minulosti nám spousta věcí byla diktována a tím jsme si k tomu vypěstovali odpor,“ dodává. 

Další příčinou je podle Kmoška současná situace na tuzemském pracovním trhu. „Momentálně je na trhu nedostatek pracovních sil, takže zaměstnavatelé mají z odlivu schopných zaměstnanců obavu. Nebudou proto riskovat, že o ně přijdou kvůli plošnému očkování. Na to, aby si něco takového mohli dovolit, by ta pandemická čísla musela vypadat daleko drastičtěji,“ domnívá se Kmošek.    

Část krajů očkované odměňovat nechce

  • Vládní návrh na dva dny placeného volna pro zaměstnance za absolvované očkování nadále vyvolává spousty rozporuplných reakcí.
  • Premiér Babiš v neděli vyzval kraje, aby tuto praxi ve svých institucích převzaly také. Část hejtmanů to ale striktně odmítá. 
  • Jihomoravský, Liberecký a Středočeský kraj už avizovaly, že k danému kroku nepřistoupí. Podle nich je to nesprávné vůči jiným zaměstnancům a jejich pracovníci mají již v tuto chvíli k dispozici několik dnů zdravotního či sociálního volna, které mohou po očkování využít.
  • „Vláda vymyslela úlevu v situaci, kdy za poslední dva roky dramaticky zadlužila stát. Volno by ze svých daní navíc zaplatili běžní pracující, podnikatelé a firmy, kterým žádnou podobnou úlevu vláda nedá,“ řekl například liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
  • O motivaci zaměstnanců k očkování prostřednictvím volna navíc naopak uvažují třeba v České Lípě. Nevyloučil to ani magistrát v Jablonci nad Nisou. 
  • Plzeňský kraj zatím o věci ani nejednal. Moravskoslezský krajský úřad zjišťuje, zda je opatření pro jeho příspěvkové organizace nutné a jaký by mělo ekonomický a provozní dopad.
  • Babišův návrh už minulý týden kritizovali i někteří čeští ekonomové, podle nichž to může státní rozpočet připravit až o desítky miliard korun. Premiér ovšem tyto obavy odmítá.