Kanadský start-up přichází s technologií extrémně rychlého nabíjení elektromobilů

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu Zdroj: profimedia.cz

Gbatteries
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu Toyota
Nabíjení připomíná klasické tankování
8
Fotogalerie

Kanadský startup GBatteries přišel s odvážným cílem: hodlá nabídnout technologii, díky které bude možné nabíjet elektromobily stejně rychle, jako dnes trvá tankování auta se spalovacím motorem.

Za projektem stojí letecký inženýr Kostya Khomutov, elektrotechnici Alex Tkachenko a Nick Sherstyuk a výkonný ředitel Tim Sherstyuk. Financován je společnostmi Airbus Ventures, Initialized Capital, Plug and Play a SV Angel.

Šli na to od začátku jinak

Zatímco většina vývojových směrů v oblasti automobilových baterií se zaměřuje na vývoj nových chemikálií nebo materiálů pro zlepšení rychlosti nabíjení baterií, GBatteries na to šli z jiné strany. Hlavní myšlenka spočívá v nasazení algoritmů umělé inteligence.

Khomutov k tomu říká: „Naše technologie je kombinací softwarových algoritmů umělé inteligence a elektroniky, která funguje s lithium-iontovými bateriemi, jež již byly ověřeny, testovány a vyrobeny výrobci baterií. Nic se tedy nemusí měnit.“

Startup se nebojí odvážných prohlášení – slibuje schopnost dobít 60kWh baterii za pouhých pět minut. Na tu by měl elektromobil ujet něco kolem 190 kilometrů. Proti tomu aktuální nabíječky zvládnou za stejnou dobu nabít elektromobil jen na dojezd 24 kilometrů.

Základem je adaptér

K rychlému nabíjení je nutné použít speciální patentovaný adaptér, který se zapojí do nabíjecího konektoru vozidla. Vše by mělo fungovat se stávající nabíjecí infrastrukturou pro elektromobily s lithium-iontovými bateriemi.

Většina současných nabíječek funguje na poměrně primitivních principech. Do hry přitom vstupují další faktory, jako je například teplota, které mohou zpomalit nebo zastavit nabíjení. Zařízení GBatteries používá specifický nabíjecí model, který „zpomaluje“ a „zrychluje“ nabíjení podle potřeby. To umožňuje mnohem rychlejší nabíjení za správných podmínek.

Inspirací byly baterie v mobilech

Inspirací k vyřešení tohoto problému byla postupná degradace baterií v mobilních telefonech. Sherstyuk vnímal jako důvod právě nesprávné nabíjení a hledal způsob, jak prodloužit životnost baterií a současně dosáhnout lepšího nabíjecího výkonu.

Po několika týdnech v laboratoři se mu povedlo připravit jednoduchý řídící systém a algoritmus, který testoval na několika článcích. Po šesti měsících byl mezi běžně nabíjenými a pokusnými bateriemi znatelný rozdíl.

První veřejná prezentace produktu proběhla minulý týden na veletrhu CES v Las Vegas. Zatím není jisté kdy, ani zda vůbec se nová technologie prosadí do komerčně dostupných elektromobilů. Každopádně takto rychlé nabíjení by mohlo značnou měrou přispět k prosazení aut s elektrickým pohonem na trhu.

Článek vyšel na serveru VTM >>>