Na český trh se chystají vtrhnout americké restaurační řetězce

Dairy Queen

Dairy Queen Zdroj: profimedia.cz

Olive Garden
Olive Garden
Dairy Queen
Olive Garden
The Boiling Crab
18
Fotogalerie

Do už teď silně konkurenčního prostředí tuzemských restaurací by rádo vstoupilo osm gastronomických podniků ze Spojených států. Firmy zaměřené na kuřecí křídla, steaky, burgery či kraby chtějí expandovat prostřednictvím franšíz. Seznam zájemců o gastrobyznys poskytla deníku E15 americká ambasáda v Praze.

Společnost Darden International by ráda prosadila značku Olive Garden zaměřenou na italskou gastronomii a značku LongHorn Steakhouse cílící na milovníky masa. „V českém trhu spatřujeme příležitost, protože se zaměřuje na kvalitu, rodiny a je poměrně přístupný,“ uvádí šéfka mezinárodního rozvoje Darden International Rebecca Viani.

O tuzemský trh se zajímá i firma Edwards Global Services, která radí podnikům s globální expanzí. „Chceme najít české partnery, kteří by chtěli rozvíjet některé naše značky,“ sdělil Robert Jones z EGS. Týká se to sítě restaurací s mořskými plody The Boiling Crab, burgerů a žebírek Chili’s, fastfoodů Dairy Queen či nonstopů Denny’s.

Tuzemský trh může být pro americké koncepty zajímavý i v tom, že si na něm mohou ověřit funkčnost u evropských zákazníků, domnívá se ředitel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna.

„Český trh využívají jako signální nebo pilotní,“ uvedl. Z uvedených značek jsou v Evropě zastoupeny pouze Denny’s ve Velké Británii a Chili’s v Německu.

O český trh se zajímají také společnosti Wingstop s kuřecími křídly z Texasu a přední světový pizzař Little Caesars. Samy firmy své plány týkající se Česka na dotaz deníku E15 neupřesnily.

Pomoci s expanzí může americkým restauracím i nynější vývoj českého hospodářství. „Franšízy jsou atraktivnější při zpomalování ekonomiky. Jsou totiž podnikatelsky stabilnější a mají zaručené výsledky,“ míní Tamchyna. Americké koncepty mají podle něho výhodu v tom, že bývají propracovanější.

Tamchyna však upozorňuje, že někteří zájemci z USA to na českém trhu nezkoušejí poprvé. To je případ Little Caesars, který v minulosti provozoval pizzerii na pražské Národní třídě.

Americké koncepty navíc mívají vyšší poplatky za franšízing. Česká asociace franchisingu vyčíslila vstupní investici u gastronomických provozů na více než pět milionů korun. V Česku funguje podle ČAF 250 franšízových sítí, dvě třetiny jsou české a zbytek tvoří koncepty ze zahraničí.