Americké restaurace v Čechách. Na trh se chystá několik řetězců. | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Na český trh se chystají vtrhnout americké restaurační řetězce

Barbora Pánková

Barbora Pánková

Do už teď silně konkurenčního prostředí tuzemských restaurací by rádo vstoupilo osm gastronomických podniků ze Spojených států. Firmy zaměřené na kuřecí křídla, steaky, burgery či kraby chtějí expandovat prostřednictvím franšíz. Seznam zájemců o gastrobyznys poskytla deníku E15 americká ambasáda v Praze.

Společnost Darden International by ráda prosadila značku Olive Garden zaměřenou na italskou gastronomii a značku LongHorn Steakhouse cílící na milovníky masa. „V českém trhu spatřujeme příležitost, protože se zaměřuje na kvalitu, rodiny a je poměrně přístupný,“ uvádí šéfka mezinárodního rozvoje Darden International Rebecca Viani.

O tuzemský trh se zajímá i firma Edwards Global Services, která radí podnikům s globální expanzí. „Chceme najít české partnery, kteří by chtěli rozvíjet některé naše značky,“ sdělil Robert Jones z EGS. Týká se to sítě restaurací s mořskými plody The Boiling Crab, burgerů a žebírek Chili’s, fastfoodů Dairy Queen či nonstopů Denny’s.

Pizzařský obr Domino’s Pizza přichází do Česka, expanzi odstartoval v Brně

Tuzemský trh může být pro americké koncepty zajímavý i v tom, že si na něm mohou ověřit funkčnost u evropských zákazníků, domnívá se ředitel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna.

„Český trh využívají jako signální nebo pilotní,“ uvedl. Z uvedených značek jsou v Evropě zastoupeny pouze Denny’s ve Velké Británii a Chili’s v Německu.

České fastfoody už slyší na veganské trendy. Burgery bez masa nabídne Burger King

O český trh se zajímají také společnosti Wingstop s kuřecími křídly z Texasu a přední světový pizzař Little Caesars. Samy firmy své plány týkající se Česka na dotaz deníku E15 neupřesnily.

Pomoci s expanzí může americkým restauracím i nynější vývoj českého hospodářství. „Franšízy jsou atraktivnější při zpomalování ekonomiky. Jsou totiž podnikatelsky stabilnější a mají zaručené výsledky,“ míní Tamchyna. Americké koncepty mají podle něho výhodu v tom, že bývají propracovanější.

Není fast food jako fast food. Na Letné se stojí fronty na skvělý hot dog

Tamchyna však upozorňuje, že někteří zájemci z USA to na českém trhu nezkoušejí poprvé. To je případ Little Caesars, který v minulosti provozoval pizzerii na pražské Národní třídě.

Americké koncepty navíc mívají vyšší poplatky za franšízing. Česká asociace franchisingu vyčíslila vstupní investici u gastronomických provozů na více než pět milionů korun. V Česku funguje podle ČAF 250 franšízových sítí, dvě třetiny jsou české a zbytek tvoří koncepty ze zahraničí.

Banální gastrokoncept zabral. Česká hranolkárna nepřestává expandovat do dalších měst
Třikrát smažené s domácím kečupem. V novém bistru dostanete hranolky podle michelinského kuchaře
McDonald's odvolal ředitele. Autor nápadu podávat snídaně celý den odchází po poměru se zaměstnankyní
Beluga míří na nebe. Gigantický Airbus získal důležitou certifikaci
Berdych končí kariéru jako jeden z nejlépe vydělávajících tenistů všech dob
Glosa Martina Čabana: Babišův nový standard
Nebavila ho práce v kanceláři, začal péct croblihy. A nastolil trend

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!