Škoda Auto se spojuje s ČEZ. Použité baterie z elektromobilů poslouží k napájení domácností

ČEZ Esco a Škoda X (dříve Škoda DigiLab) budou z vysloužilých akumulátorů z elektromobilů vyrábět baterie pro různé využití.

ČEZ Esco a Škoda X (dříve Škoda DigiLab) budou z vysloužilých akumulátorů z elektromobilů vyrábět baterie pro různé využití. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Jiří Liebreich

Společnosti Škoda Auto a ČEZ prohlubují spolupráci na trhu dekarbonizace energetiky a dopravy. Jejich dceřiné podniky ČEZ Esco a Škoda X (dříve Škoda DigiLab) budou z „ojetých“ akumulátorů z elektromobilů vyrábět baterie pro různé využití v energetice. Například z pěti vysloužilých baterií z elektromobilů Enyaq iV vznikne bateriový systém schopný zásobovat energií až čtyřicet domácností.

První takové baterie poslouží v Rožnově a Ivančicích, další už putují na export. Jedny z největších českých firem tak chtějí aktivněji zapojit elektromobily do řízení sítí a chytrého dobíjení. Společných projektů ale chystají tuzemské giganty více.

Vrcholní zástupci ČEZ a Škody hovoří o „velké transformaci domácího autoprůmyslu a energetiky“. Na jejím konci mají být chytré systémy, které budou propojovat a řídit energetická hospodářství obcí, podniků, developerských projektů i dílčí úkony jako je vytápění, osvětlení, střešní fotovoltaiky, bateriová úložiště i dobíjení ryze elektrických vozů.

„Intenzivně řešíme například second-life využití a následnou recyklaci trakčních baterií elektromobilů. Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje,“ uvádí člen představenstva mladoboleslavské automobilky Martin Jahn.

Jedním ze společných projektů je inovativní energetické centrum v Ivančicích u Brna. Škoda s ČEZ tam nainstalují baterii vyrobenou z dosloužilých akumulátorů elektromobilů. První takové baterie už byly dodány zákazníkům společnosti Elevion v Nizozemsku. Další brzy zamíří do Rakouska.

„Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji. První takové baterie už zamířily k zákazníkům v Česku i v zahraničí a další projekty finalizujeme. Celkově chceme letos zákazníkům dodat až třicet systémů sestavených z baterií elektromobilů,“ uvádí generální ředitel ČEZ Esco Kamil Čermák.

ČEZ a Škoda Auto budou spolupracovat dál

Kromě výroby baterie z degradovaných akumulátorů v Ivančicích otestují i propojení fotovoltaiky, elektrokotle, tepelného čerpadla či kogenerace, tedy společné výroby elektřiny a tepla.

Další společný projekt duo Škoda–ČEZ odstartovalo v Rožnově. Vzniká tam energetické centrum, kde má být údajně poprvé v Česku vyzkoušen systém vehicle-to-grid. Elektromobily mají posloužit jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě.

„Potřebujeme dekarbonizovat energetiku, dopravu i celý průmysl. ČEZ má cíl vybudovat šest tisíc megawattů obnovitelných zdrojů do roku 2030 a rozvíjet jadernou energetiku pro zajištění bezemisní elektřiny pro český průmysl. To je ale pouze první krok. Potřebujeme dekarbonizovat celé hospodářství. Moderní energetika se stále více prolíná s dopravou a partnerství se Škodou Auto nás posune o výrazný kus vpřed,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.