VW ani jeho akcie ještě nemají vyhráno, rozhodne výše pokuty

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu Zdroj: High Contrast, Wikimedia Commons (CC BY 3.0 DE)

Od loňského 18. září, kdy se provalilo, že Volkswagen falšoval výsledky testů emisí oxidů dusíku, oznámila firma propuštění tisíců zaměstnanců. To však ještě nemusí být konec. Vše závisí na tom, kolik nakonec bude automobilku celý skandál stát.

Předseda závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh v rozhovoru pro deník Guardian potvrdil, že počet propuštěných bude záviset na výši udělených pokut.

Jen americké ministerstvo spravedlnosti automobilku přitom za porušení zákonů o životním prostředí žaluje o 46 miliard dolarů. „Pokud bude budoucnost Volkswagenu ohrožena vysokými pokutami, bude to mít dramatické sociální následky.“ Osterloh proto apeluje na americké úřady, aby při rozhodování o výši pokut vzaly nutné propouštění v potaz. Celá skupina Volkswagen zaměstnává téměř 600 tisíc lidí ve 120 fabrikách.

Pokuty VW nehrozí ale jen v zámoří. V Evropě firmu žaluje skupina téměř tří set institucionálních investorů o 3,3 miliardy eur za škody způsobené pádem akcií VW.

Vw/v

Tento čtvrtek vyprší termín, do kterého má VW předložit Američanům řešení emisního problému pro celé Spojené státy. Místo řešení se ale na ni zatím valí další problémy. Bývalý IT pracovník michiganské pobočky VW Michael Donovan automobilku minulý týden obvinil, že po 18. září nařídila zaměstnancům vymazat citlivá data z firemních počítačů. Když to prý Donovan odmítl, byl propuštěn. Nyní za to automobilku žaluje.

VW loni vyčlenil na blížící se pokuty 6,7 miliardy eur, to však nemusí zdaleka stačit. Automobilka proto odložila zveřejnění svého loňského hospodaření až na 28. dubna, aby získala čas na výpočet dopadů Dieselgate na své finance.

Investoři mohli za poslední půlrok na problémech německé automobilky vydělat, ale potřebovali k tomu pevné nervy. Vývoj ceny akcií Volkswagenu za posledního půl roku připomíná jízdu na horské dráze. Pod 90 eur se propadly na počátku října a poté se na konci loňského roku dostaly nad 135 eur. Od té doby ale cena spadla opět k 90, aby následně vzrostla ke 120 eurům za akcii. Podle analytiků na akciích VW vydělali nejvíce denní obchodníci, kterým vysoká volatilita vyhovuje.