Jak bude vypadat Praha budoucnosti? Podívejte se na přehled očekávaných staveb
V Praze po letech příprav začínají vznikat celé nové městské čtvrti, slavná náměstí dostávají novou tvář, důležitá nádraží navyšují kapacitu a Vltavu brzy překlene nový most. Pokud se najde politická vůle, budou se moci obyvatelé a návštěvníci hlavního města těšit i na zbrusu novou filharmonii nebo muzeum. Podívejte se, jak se Praha v nejbližších letech promění.
V Praze má podle Institutu plánování a rozvoje žít v roce 2050 až 1,67 milionu obyvatel, kromě toho se má téměř zdvojnásobit počet expatů a patrně bude nadále růst i počet turistů. Hlavní město do té doby bude muset navýšit počet bytů, rozšířit síť veřejné dopravy a investovat i do kulturního a společenského vyžití. A není to nijak daleká budoucnost.
Na pražských brownfieldech na Smíchově nebo na Rohanském ostrově už nyní vznikají celé nové čtvrti s byty a kancelářemi, stavební aktivita by snad do několika let mohla začít i v rozvojových územích v Bubnech a na Žižkově. Velké plány má také pražský magistrát, který má na starosti hlavně veřejná prostranství a dopravu. Pražané si nyní musejí zvykat například na rozkopané Václavské náměstí, kam se vracejí tramvaje. Stát se zase prostřednictvím Správy železnic pouští do zásadní renovace pražských nádraží.
Jaké projekty v nejbližších letech ovlivní tvář Prahy?
Václavské náměstí
Do horní části Václavského náměstí se vracejí tramvaje. Nové koleje umožní tramvajím dojet k Hlavnímu nádraží a do Vinohradské ulice, a poskytnou tak Pražanům další způsob, jak se mezi městskými částmi – dosud rozdělenými magistrálou – pohybovat. Dopravní podnik kvůli tomu musí zesílit stropní desku metra, jehož všechny tři linky vedou pod Václavským náměstím. Práce na nových kolejích, které započaly na začátku prázdnin, potrvají tři roky a náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun.
Vizualizace tramvajové trati na pražském Václavském náměstí|
Pokračování 2 / 10
Palác Savarin
Co by kamenem dohodil od Václavského náměstí leží veřejnosti dosud méně známý barokní palác Savarin v ulici Na Příkopě. Jeho půlmiliardovou rekonstrukci nyní dokončuje developer Crestyl, hotovo by mělo být už koncem prázdnin. Veřejnosti se zde na podzim otevřou obchody. V další fázi projektu plánuje firma vybudování obchodního a kancelářského komplexu s pasážemi a podzemními prostorami kolem paláce, které propojí ulice Na Příkopě, V Cípu a Jindřišská s Václavským náměstím. Pražský magistrát také zvažuje, že by do podzemí Savarinu umístil Slovanskou epopej Alfonse Muchy.
Pokračování 3 / 10
Hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží je unikátním místem, kde plánuje své investice stát, město i soukromý sektor. Zatím největší debatu vzbudil záměr Správy železnic na výraznou přestavbu odbavovací haly, neboť ta nynější je nejen ve špatném technickém stavu, ale podle zástupců Správy železnic nebude do budoucna kapacitně stačit, zvlášť pokud se realizují tužby státu na vybudování vysokorychlostní železnice. Vybrané řešení od kodaňského studia Henning Larsen Architects se ale zatím setkává s kritikou.
Vizualizace budoucí podoby odbavovací haly pražského Hlavního nádraží|
Se správou železnic nyní úzce spolupracuje pražský magistrát, který zase připravuje projekt na revitalizaci Vrchlického sadů, které nově protne tramvajová trať na Václavské náměstí. Rekonstrukce se zřejmě dotkne i zdejší stanice metra a už nyní je jasné, že Pražany čekají v tomto uzlu výrazná omezení.
Zatím největší nejistota panuje kolem záměru soukromého investora zastřešit kolejiště a postavit zde nové bytové domy a kanceláře. Změnu územního plánu prosazuje developer Penta Real Estate, který pro tento účel vytvořil společný podnik s Českými drahami a firmou SUDOP. V této souvislosti jedná Národní muzeum o tom, že by zde mohlo vzniknout nové Muzeum světa.
Pokračování 4 / 10
Masarykovo nádraží
V polovině prázdnin zahájily bagry demolici zchátralých budov na kraji dosavadního kolejiště Masarykova nádraží. Správa železnic zde postaví nové koleje, neboť právě sem budou zajíždět vlaky z letiště. Jednou z nejvýraznějších změn bude ale zastřešení části kolejiště, která umožní lidem se pěšky dostat z Florence do Hybernské ulice. Rekonstrukce vyjde na 3,39 miliard korun.
Pokračování 5 / 10
Smíchov City
Čilá stavební aktivita panuje už delší dobu v blízkosti Smíchovského nádraží, kde developer Sekyra Group staví velký projekt nové čtvrti Smíchov City. Směrem k autobusovému nádraží Na Knížecí už stojí řada nových kancelářských a bytových domů. V červnu zahájil developer stavbu další etapy v jižní části brownfieldu, kde vznikne mimo jiné nová centrála České spořitelny. Veřejnost sem má nalákat zejména nový pěší bulvár, který propojí smíchovské nádraží s lokalitou Na Knížecí. Pěší třída ponese jméno Madeleine Albrightové. Výraznou rekonstrukcí projde pod taktovkou Správy železnic i Smíchovské nádraží.
Druhá etapa Smíchov City bude administrativní čtvrtí, součástí které bude kampus České spořitelny, kterou protne pěší třída Madeleine Albrightové. |
Pokračování 6 / 10
Dvorecký most
Nedaleko Smíchova překlene Vltavu nový most, který propojí Prahu 4 a Prahu 5. Most, který způsobuje dopravní omezení v okolí, roste rychle před očima. V červenci už začala příprava betonáže vodorovné části, takzvané mostovky. Nový most bude mít celkem pět pilířů, z toho dva v řečišti. Bude sloužit MHD, pěším a cyklistům, kromě toho po něm budou moci přejet i záchranáři. Dvorecký most by se měl otevřít na přelomu příštího a přespříštího roku. Kvůli potížím při výstavbě je možné, že se stavba, kterou financuje město, prodraží. Původně se hovořilo o částce 1,1 miliardy korun.
Pokračování 7 / 10
Vltavská filharmonie
Míříme po řece na sever, kde naproti sobě leží dva velké brownfieldy. Patrně nejsledovanější výstavba v zemi nastane na levém břehu, kde by měla vyrůst Vltavská filharmonie. Ta má být dominantou nové čtvrti, která má vzniknout na opuštěných pozemcích v Bubnech. Praha podala před několika dny žádost o posouzení vlivu stavby filharmonie na životní prostředí (EIA), což je jeden z důležitých kroků v povolovacím procesu. Stavba, na jejíž dokumentaci nyní pracují architekti z dánského studia Bjarke Ingels Group, by měla začít v roce 2027 a skončit o pět let později. Podle posledních informací by mohla vyjít na 13 miliard korun, ale je velmi pravděpodobné, že finální částka bude vyšší.
Pokračování 8 / 10
Rohanský ostrov
To na karlínské straně už se staví. Na Rohanském ostrově se realizují hned dva developeři – Sekyra Group se svým projektem Rohan City a J&T Real Estate s projektem Nový Rohan. Vznikají tu bytové domy a administrativní budovy. Že je lokalita mimořádně atraktivní, dokazuje i nedávné oznámení banky Creditas, která se rozhodla koupit od Sekyry zdejší projekt administrativní budovy. Přilehlé území v blízkosti řeky se má proměnit v rozsáhlý park, do kterého pro změnu investuje magistrát.
Pokračování 9 / 10
Nákladové nádraží Žižkov
Za kopcem od Karlína se nachází další rozsáhlé rozvojové území. Na místě někdejšího Nákladového nádraží Žižkov chce stavět hned několik developerů, byť povolení má zatím jen jeden – Central Group, který zde už začal stavět bytové domy. Magistrát chce odkoupit historickou budovu nádraží, kde by mohly vzniknout obchodní, retailové i kancelářské prostory, případně i byty. O odkupu památkově chráněné stavby by se mohlo rozhodnout už letos. Skrz novou čtvrť povede tramvajová trať.
Pokračování 10 / 10
Vítězné náměstí
Pražský „kulaťák“ má také projít významnou proměnou. První vlaštovkou je dokončení projektu Victoria Palace, který získal na konci června kolaudaci. Bytový dům postavily Penta Real Estate se skupinou Kaprain a jedná se o první dostavěnou budovu na Vítězném náměstí po 87 letech.
Na náměstí se ale chystá mnohem větší projekt, developeři Penta Real Estate, Sekyra Group a Kaprain chtějí náměstí dostavět podle původního urbanistického konceptu Antonína Engela, což znamená zastavět dosud volnou plochu na náměstí. Tzv. čtvrtý kvadrant má být dostavěn podle návrhu nizozemského a českého studia Benthem Crouwel International a Opočenský Valouch architekti. V plánu je multifunkční objekt s byty, kancelářemi, obchody, službami i restauracemi. Novou univerzitní budovu tu postaví také VŠCHT. Magistrát má kromě toho plány na přestavbu samotného náměstí, tramvaje chce svést do obvodu a uprostřed vytvořit volné prostranství.
Victoria Palace na Vítězném náměstí |