Babiš oprášil bič na obchodníky. Inspiroval se v Chorvatsku
Ve snaze zabránit daňovým únikům úřad Andreje Babiše nyní analyzuje technická řešení úspěšně aplikovaná v zahraniční, zejména v Chorvatsku, Maďarsku a na Slovensku. „Na základě prvotních analýz by chorvatský systém elektronické evidence tržeb, který je založen na online registraci tržeb v centrálním úložišti, bez nutnosti ukládání dat v samotných zařízeních, mohl být úspěšně využitelný jako základní stavební kámen pro Českou republiku,“ uvedlo pro E15.cz ministerstvo financí (MF).
Odborníci z resortu nedávno navštívili Chorvatsko, kde zkoumali, jak systém funguje v praxi. „Jednou z významných výhod je potenciální poměrně jednoduché řešení bez nutnosti pořízení pouze speciálních a certifikovaných registračních pokladen,“ vysvětluje ministerstvo.
Podnikatelé by v případě elektronické evidence tržeb po chorvatském vzoru nemuseli nakupovat nové pokladny, tržby by evidovali speciálním softwarem přes počítač. Pořizovací náklady by se tak podle MF pohybovaly jen v řádech několika set korun.
Úspory nelze prokázat
Nezodpovězenou otázkou ale je, zda podobné systémy evidence plateb skutečně zabrání únikům DPH. „My jsme se zavedením elektronické evidence tržeb zabývali také. Nikdy jsme však nenarazili na studii, která by jasně prokázala zvýšení výběru DPH na základě tohoto opatření,“ říká exministr financí Miroslav Kalousek. Zavedení elektronické evidence tržeb přesto neodmítá. Bude však společně s celou TOP 09 požadovat jasný důkaz přínosu pro stát.
Ministerstvo financí žádnou analýzu, o kterou by se opíral plán zavedení elektronické evidence, nedokázalo poskytnout a zřejmě ji nemá. Důkazy o zvýšeném výběru daní nedisponuje ani samotné Chorvatsko, od kterého chtějí Češi systém převzít.
„Vzhledem k nedostatečnému množství porovnatelných údajů za předcházející roky nelze celkový dopad zavedení elektronické evidence tržeb identifikovat ani srovnávat,“ uvedl pro E15.cz Tomislav Vlahutin, sekretář Velvyslanectví Chorvatska v Praze. Chorvati zavedli elektronickou evidenci tržeb před rokem.
Slováci nevědí, ale jsou spokojeni
Server E15.cz zjišťoval i slovenské zkušenosti. Tam ekvivalentní systém funguje již od roku 2009. „Výběr daní se po zavedení registračních pokladen zvedl o několik set milionů eur. Nelze ale tvrdit, že to bylo jen kvůli evidenci tržeb. Podstatnější roli hrály jiné makroekonomické faktory,“ konstatuje tiskový odbor Ministerstva financí Slovenské republiky.
Jako největší pozitiva evidence Slováci zdůrazňují zjednodušení daňových kontrol a možnost realizace takzvané „bločkové loterie“. Ta je označována za velice úspěšnou.
Kladivo na zdravotníky
Slovensko plánuje zavést registraci tržeb i ve zdravotnictví. „Rozdíl mezi výdaji domácností a přiznanýma tržbami zdravotních zařízení představuje 214 milionů eur,“ vysvětluje důvody slovenské ministerstvo financí. Právě o tuto částku, která je v propočtu téměř šest miliard korun si podle vlády v Bratislavě zdravotníci uměle snižovali tržby.
„Bez registračního systému podle mého názoru není možné kontrolovat adekvátnost příjmů vykazovaných v daňovém přiznání. Pokud vím, tak na Slovensku jsou s registračními pokladnami spolu s takzvanou bločkovou loterií vesměs pozitivní zkušenosti,“ hodnotí systém pozitivně Václav Franče, analytik RaiffeisenBank.
Jednání s dodavatelem
V Čechách je ve hře i způsob maďarské evidence. „Maďarský systém se jeví jako výhodnější pro všechny zúčastněné strany. Pro stát je bezpečnější z hlediska zneužití a manipulace s daty a pro podnikatelské subjekty v tom, že může pomoci při odstraňování podvodné konkurence. Funkčnost a efektivitu tohoto systému potvrzuje už několika měsíční plný provoz v Maďarsku,“ říká vedoucí oddělení marketingu společnosti Elcom František Pastirčák.
Právě firma Elcom ze Slovenska by mohla být novým dodavatelem maďarské evidence. František Pastirčák pro E15.cz jednání s ministerstvem financí potvrzuje. Elcom již dodala evidenční tržební systémy do Maďarska. Právě proto se společnost vyjadřuje spíše pro maďarskou verzi evidence.
Maďarský model může stát dvě miliardy
Maďarské řešení je nejvíc samostatné a dokáže dělat řadu nadstandardních úkonů, jako třeba zablokování pokladny v případě podezření z daňových úniků, přímo z kanceláře finanční správy. V jeho případě je ovšem nutné, aby si obchodník koupil dodatečný hardware. Ten může stát tisíce korun.
„Máme za to, že by to nepovedlo ke znatelnému zlepšení výběru daní, neboť samo o sobě nebrání prodejci prodávat zboží takzvaně „pod pultem“, říká o elektronické evidenci tržeb mluvčí Hospodářské komory České republiky Lenka Vodná. Obává se taky firemních nákladů, které by mohly z maďarského modelu plynout.
„Na Slovensku jen dodání fiskální paměti do registračních pokladen stálo jednorázově 40 milionů eur. Jednoduchým propočtem tedy dostáváme orientační částku pro Česko okolo dvou miliard korun,“ říká Michal Kozub, analytik Home Credit.
Registrační pokladny určitě ne
Zvýšení nákladů firem bylo problémem i v minulosti, kdy se vlády pokoušely o zavedení registračních pokladen. Zákon, který by jejich používání přikazoval, se podařilo prosadit jen Paroubkově vládě v roce 2005. Když ji však vystřídal kabinet Mirka Topolánka, byl zase zrušen.
Resort financí slibuje, že registrační pokladny v podobě, jak je dříve sociální demokraté navrhovali, už ve hře nejsou. „Ministerstvo financí ani ministr financí žádné zavedení registračních pokladen nenavrhuje a ani navrhovat nebude,“ uklidňuje podnikatele ministerstvo.
Podle informací E15.cz, si chce Sobotkova vláda způsob elektronické evidence vybrat do konce roku. Jak Ministerstvo financí České republiky přiznává, v zavedení evidence již od ledna 2015, nevěří. Zasazuje se však systém zprovoznit co nejdříve. Možný je proto postupný start projektu již v průběhu příštího roku.
Místo daní zvyšujme efektivitu jejich výběru