Češi by PET lahve vraceli i zadarmo. Do obchodů jich za čtvrt roku donesli přes čtvrt milionu

Kaufland zálohování

Kaufland zálohování Zdroj: Lidl, Kaufland

Kaufland zálohování
2
Fotogalerie

Až čtyři tisíce prázdných PET lahví a plechovek přinesli týdně zákazníci na jednu z vybraných poboček Lidlu a Kauflandu, a to i přesto že jim supermarkety za jejich vrácení nabízely pouze slevové kupony na určité zboží. Těch navíc využilo jenom 25 procent zákazníků. Podle mluvčího společnosti Lidl Tomáše Mylera je pro řadu lidí záloha pouze jedním z důvodů, proč obaly na sběrná místa nosit. „Systém ukázal, že Češi budou obaly vracet hlavně z přesvědčení. Zálohování považují z hlediska cirkularity za důležité,“ dodává.  

Data z pilotního projektu maloobchodních řetězců Lidl a Kaufland, který na vybraných pobočkách v Praze, Brně nebo v Plzni umožňuje zákazníkům vracet nepoškozené a čisté PET lahve a plechovky, pomohou podle vrchního ředitele sekce ochrany životního prostředí MŽP Davida Surého lépe nastavit systém záloh v chystané legislativě. „Do konce letošního roku připravíme přesnější paragrafové znění. To bude reflektovat zkušenosti ze zahraničí i zkušenosti českých obchodníků,“ dodal. Připravovaný zákon má zavést právě povinný systém zálohování nápojových obalů. 

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je nutné zálohování dobře nastavit ve spolupráci s nápojáři i samotnými obchodními řetězci. Investice do nových technologií a rozšiřování skladů pro uchovávání obalů se totiž bude pohybovat v řádu miliard korun. Z toho velkou část zaplatí právě výrobci nápojů.

„Rozhodující bude počet povinných sběrných míst a dobré využití logistiky svozu,“ dodává Prouza. Data z projektu Lidlu a Kauflandu totiž ukazují, že systém pravidelného svážení odpadu není funkční, protože nelze snadno předpokládat, v jakém počtu a které dny budou lidé obaly vracet.   

Vracení PET lahví a plechovek funguje stejně jako u skleněných obalů. Zákazníci vloží do automatu obal, který pak dál putuje po páse do skladu. Třídicí stroj sám pozná, o jaký typ obalu se jedná. „Nemusíme kupovat nové zálohovací automaty, stačí dokoupit konkrétní technologii, která je s daným strojem kompatibilní,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Myler.

Automaty společnosti Tomra, které využívá Lidl, navíc dokážou lahve a plechovky rovnou lisovat. To usnadňuje skladování i následnou recyklaci. I tak se ale investice prodraží, dosavadní zázemí na uskladnění skleněných vratných lahví do budoucna supermarketům nebude stačit a čekají je tak rozsáhlé stavební úpravy. 

Lidl i Kaufland mají v budoucnu v plánu sběrná místa dále rozšiřovat, v rámci strategie REset Plastic obchodní skupiny Schwartz přibudou automaty třeba v Karlových Varech, Ústí nad Labem nebo ve Zlíně. Oba obchody si od zpětného odběru lahví slibují snížení počtu plastových obalů na pobočkách i opětovnou využitelnost materiálů. Podle Davida Surého z MŽP je projekt hlavně cenným zdrojem informací o tom, jak lidem zálohování vyhovuje nejvíc.