Češi se učí tankovat gripeny za letu

Výcvik českých pilotů v tankování za letu

Výcvik českých pilotů v tankování za letu Zdroj: ctk/Generalni stab ACR

Čeští piloti trénovali tankování stíhaček Jas-39 Gripen za letu. V prvním dubnovém týdnu manévr zopakovali celkem osmdesátkrát, poprvé přímo v českém vzdušném prostoru. Leteckého výcviku, který se odehrával zejména nad Krkonošemi, se zúčastnil také vzdušný tanker německého letectva.

Třídennímu výcviku nad ČR loni předcházela teoretická příprava i praktický výcvik ve švédském Ronneby. V českých vzdušných silách jsou po něm nyní dva piloti, kteří získali kvalifikaci instruktora pro tankování za letu a sami mohou vést výcvik dalších svých kolegů. Vůbec poprvé Češi na gripenech za letu tankovali loni na konci února pod dohledem švédských instruktorů.

Jana Růžičková z armádního generálního štábu zdůraznila, že tankování za letu není snadná věc. V konečné fázi spojení musí podle ní pilot vést letoun tak, aby se sbližoval s tankovacím košem rychlostí asi pět kilometrů za hodinu. „Pokud se spojení povede, je hrana koše asi 30 cm od překrytu kabiny, což vyžaduje obrovskou pozornost pilota,“ vysvětlila.

„Výcvik rozšířil řadu pilotů schopných tankovat za letu a zároveň posunul naši letku o krok dál v bojových možnostech letectva,“ konstatoval zástupce velitele 211. taktické letky Pavel Pavlík. Schopnost tankování za letu je podle zástupce náčelníka generálního štábu Bohuslava Blažka nezbytným předpokladem pro možnou činnost českých vzdušných sil v rámci Severoatlantické aliance.

Čeští vojáci se stíhačkami například loni už podruhé střežili vzdušný prostor pobaltských členů NATO. V ovládání svých strojů se zlepšují i přesto, že zatím není jasné, zda je budou používat i nadále. Stále totiž nejsou uzavřena jednání mezi ČR a Švédskem o případném dalším pronájmu letadel poté, co současná smlouva vyprší.

Samotný letový výcvik, jehož přesné datum Růžičková neuvedla, trval 12 hodin a zúčastnilo se ho pět letadel a šest pilotů z 21. základny taktického letectva.

Letové hodiny německého tankeru získala ČR v rámci programu Antares, vysvětlila mluvčí. Program zabezpečuje přepravu ve prospěch NATO a EU s využitím volných letových kapacit zemí, které se na něm podílí. ČR přistoupila v roce 2010. Program funguje tak, že pokud se stát zapojí do určitého projektu, nabídne své kapacity a přepravu zrealizuje, získává na oplátku odpovídající počet volných letových hodin k bezplatnému zajištění vlastních potřeb pro přepravu.

Německý tanker tak armáda využila jako protihodnotu za dopravní služby českých strojů CASA, které v únoru vezly maďarské vojáky do Kosova a zpět.