Podle údajů z roku 2011 na tyto školy český stát vynaložil jen 0,55 procenta ročního HDP. Unijní průměr je přitom 1,69 procenta a třeba také Dánsko do školek a prvních ročníků základních škol investuje skoro čtyři procenta.
Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání při Pedagogické fakultě UK upozorňuje, že je to důsledek špatných priorit českého vzdělávání: „Česko se dlouhodobě vyznačuje nízkými investicemi do předškolního a primárního vzdělávání a naopak vysokými investicemi do středního vzdělání. Vývoj je tak v příkrém rozporu s doporučeními ekonomů a odborníků na vzdělávací politiku.“ Podle Strakové se tato strategie vymstí. Obecně podfinancované mateřské a základní školy nutí rodiče hledat kvalitní školy pro své děti, a proto má Česko nadprůměrně výběrových škol všeho druhu.
Výdaje státu na předškolní a primární vzdělávání |
Ministerstvo tvrdí, že se bude „po prvním prozkoumání uveřejněnými daty dále zabývat“. A mluvčí rezortu Jana Holíková tvrdí, že alespoň v rámci reformy financování regionálního školství dochází „ke stabilizaci a mírnému posílení právě segmentu předškolního a základního vzdělávání.“
To ale obecný trend nezvrátí. Podle Strakové vzniká „systém, ve kterém kvalitu vzdělávání negarantuje stát, ale čím dál tím větší měrou závisí na poučenosti, motivovanosti a také movitosti rodičů“.