Česko se ještě vyplácí, i když náklady na práci rostou | E15.cz

Česko se ještě vyplácí, i když náklady na práci rostou

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15

Jaroslav Bukovský

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Náklady domácích zaměstnavatelů na pracovní sílu rostou, i tak ovšem zůstávají hluboko pod evropským průměrem. Vyplývá to z dat Eurostatu. Zatímco ve druhém čtvrtletí rostly náklady na českou práci rychleji než ve zbytku Evropy, podnikat v Česku se firmám stále vyplatí. Průměrný německý či rakouský zaměstnanec totiž vyjde na mzdě a pojistném třikrát dráže.

Česko se totiž stále řadí mezi desítku zemí Evropské unie s nejnižšími náklady na pracovní sílu. Zatímco v Evropě růst nákladů na práci oproti loňsku nedosáhl ani jednoho procenta, domácí firmy vyplatily na odměnách zaměstnancům a na odvodech státu o 1,5 procenta více. Mzdová revoluce se však opět nekonala.

„Za růstem nákladů práce jednak stojí mírný růst nominální mzdy, ale také nižší počet odpracovaných hodin,“ uvedla ekonomka Helena Horská z Raiffeisenbank. Slabší poptávka totiž nutí řadu firem převádět zaměstnance na zkrácené úvazky. Mzda však bývá zachována, a náklad zaměstnavatele na pracovní hodinu tak roste. „Nejviditelněji se pokles odpracovaných hodin projevuje ve stavebnictví. Jde o důsledek nedostatku zakázek v oboru,“ uvádí Horská.

Rychlý růst ceny práce bývá obvykle hrozbou pro konkurenceschopnost země. To však Česku nehrozí. „Srovnání hodinových nákladů na práci a produktivity ukazuje, že Česká republika konkurenceschopnost neztrácí,“ míní Martin Lobotka z České spořitelny.

Domácím firmám hraje totiž do karet fakt, že Česká republika se evropskému průměru blíží rychleji produktivitou práce než její cenou. Hodina práce českých rukou totiž zaměstnavatele vychází na 10,6 eura ve srovnání s více než třiceti eury u západních sousedů.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.