Český byznys s Čínou: memoranda vznikají, ale obchody váznou

Prezident Miloš Zeman dnes v Šanghaji zahájil česko-čínské podnikatelské fórum.

Prezident Miloš Zeman dnes v Šanghaji zahájil česko-čínské podnikatelské fórum. Zdroj: ČTK

Prezident Miloš Zeman dnes v Šanghaji zahájil česko-čínské podnikatelské fórum.
Prezident Miloš Zeman dnes v Šanghaji zahájil česko-čínské podnikatelské fórum.
Prezident Miloš Zeman dnes v Šanghaji zahájil česko-čínské podnikatelské fórum.
Aircraft Industries
Aircraft Industries
8
Fotogalerie

Prezident Miloš Zeman počtvrté navštívil Čínu. Navzdory tomu se mnohé česko-čínské obchody dál bezvýsledně vlečou.

Zintenzivnit obchodní výměnu s Čínou a pomoci tuzemským podnikům. Prezident Miloš Zeman jel s tímto posláním do nejlidnatější země světa již počtvrté, řada dohodnutých obchodů s tamními firmami se přesto buď zpožďuje, nebo vůbec neuskuteční.

Na podepsání kontraktu s čínským partnerem stále čeká například český výrobce civilní letecké techniky Aircraft Industries. Memorandum z března roku 2016 firmě sice přislíbilo dodání dvaceti letadel L-410 společnosti China Aviation Supplies Holding Company, obchod za 2,8 miliardy korun se ale doposud neuskutečnil. K podepsání dohody nedošlo ani během nynějšího česko-čínského podnikatelského fóra, přestože se to očekávalo. Hodnota českého vývozu do ČínyHodnota českého vývozu do Číny|E15

Alespoň k podpisu memoranda o dodání sta letadel Skyleader 600 se dostal jihlavský výrobce Zall Jihlavan Airplanes. Od něj by měl v příštích pěti letech odebrat a přeprodat letouny v hodnotě zhruba 325 milionů korun čínský partner Zall Aircraft Manufacturing Wu-chan. Zda se dohoda uskuteční v dohodnutém množství, však není jasné. Firma totiž měla v loňském roce dodat do Číny dvacet letadel, ale partner jich odebral pouze osm.

Blízko k uskutečnění má naopak dohoda mezi čínskými letišti a CSG Aerospace, divizí Czechoslovak Group, o dodání třinácti radarů vyráběných firmou Eldis. „Jednání byla velmi náročná. Za čínskou stranu se jich účastnily desítky právníků i manažerů. Oproti evropskému stylu podle nás dávají Číňané do jednání více emocí a využijí naplno veškerý čas, který je pro jednání k dispozici,“ popisuje mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

Obchodní delegace vedené prezidentem se zúčastnil i šéf českého vyhledávače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý. Ten podepsal smlouvu s aerolinkou Spring Airlines, skrze kterou Kiwi.com rozšíří svou síť nabízených letenek do Číny.

„Dostaneme se tak k exkluzivním destinacím největšího soukromého čínského nízkonákladového přepravce. Ty budeme moci nabízet jako spojení pro zákazníky z celého světa,” komentuje spolupráci Dlouhý.

Relativně dlouhé mezidobí od okamžiku sjednání prvotní dohody do reálného dodání zboží je podle šéfa Asociace malých a středních podniků Karla Havlíčka způsobené hlavně rozdílností kultur. „Číňané jsou běžci na dlouhou trať, nepadnou vám kolem krku za pár týdnů. Neinvestují zběsile, ale vedení firem a míru návratnosti nejprve testují. Začíná se obchodním vztahem, který se překlopí do vztahu investičního,“ myslí si.

Bez dealera nemá zahraniční firma v Číně šanci

Firma Zall Jihlavan Airplanes dojednala na česko-čínském podnikatelském fóru v Šanghaji, že čínskému partnerovi Zall Aircraft Manufacturing Wu-chan dodá letadla za 325 milionů korun. „Celkem to potrvá pět let,“ říká Radek Filip, šéf společnosti.

Letadla neprodáváte koncovému spotřebiteli, ale dealerovi. Je to jediná možná cesta?

V čínské kultuře to jinak nejde. Mentalita lidí je natolik odlišná, že je jakákoli jiná cesta zcela uzavřená. Číňan, stejně jako Američan se s Čechem o přímém prodeji letadel nebaví. Musíte mít dealera. Bez partnera v Číně nemáte šanci získat ani oprávnění k dovozu a prodeji na tamní trh. Zall Aircraft Manufacturing je sedmdesátiprocentním vlastníkem společnosti Zall Skyleader a Zall Skyleader je stoprocentním vlastníkem Zall Jihlavan Airplanes.Obě strany uvažují zcela jinak. Na loňský rok jsme s Číňany podepsali smlouvu o dodávce dvacítky letadel, ale vzali si jich jen osm. Podpis memoranda je fajn, dokud ale nepřistanou peníze na účtu, je to jen snůška papírů.

Jak daleko má současné memorandum k naplnění?

Sto letadel dodaných během pěti let, to je reálný cíl. Potenciál čínského trhu je skutečně veliký.

Přispívají cesty prezidenta Miloše Zemana k realizování či uspíšení zakázek?

Politické návštěvy efekt rozhodně mají. Bez politické podpory je obchod téměř nedosažitelný. To je rozdíl mezi Evropanem a Asijcem. V Asii je vše úzce navázané na politický vliv. Jakmile je projekt tlačen politickými špičkami na obou stranách, jeho vážnost a prestiž výrazně rostou.

Neměl by tedy český prezident častěji cestovat na Západ?

Nemyslím si. Nechci se pana prezidenta zastávat, srovnáme-li ale potenciál západních trhů například v oblasti prodeje a výroby letadel, dojdeme k tomu, že čínský trh je daleko rozsáhlejší a z našeho pohledu zajímavější.