ČOI rozdala "šmejdům" pokuty za 3,7 milionu

Dohled nad předváděcími akcemi bude přísnější

Dohled nad předváděcími akcemi bude přísnější Zdroj: Mlada fronta E15

Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila provozovatelům předváděcích akcí ve 3. čtvrtletí 42 pokut v celkové výši 3,7 milionu korun. Porušení předpisů zjistili inspektoři v téměř třech čtvrtinách z 82 provedených kontrol. Takto vysoký podíl byl ale ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na vytipované problémové firmy. ČOI to oznámila v tiskové zprávě.

„Pořadatelé těchto akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci, a stále důmyslnějšími triky se snaží vyhnout jakékoliv kontrole,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Z celkového počtu 82 provedených kontrol zjistili inspektoři porušení předpisů v 73 procentech kontrol. Zaměřili se přitom na problémové firmy, proto tyto výsledky podle ČOI nelze považovat za objektivní obraz situace na trhu.

Některou z nekalých obchodních praktik prokázali inspektoři v 38 případech. V 36 případech se jednalo o klamavé informace poskytované spotřebitelům, např. že se nejedná o předváděcí prodejní akci, ačkoli opak byl pravdou.

Ve dvou případech agresivních obchodní praktiky

„Prokázáno bylo také poskytnutí nepravdivé informace o délce lhůty na vrácení zaplacené kupní ceny zboží v případě odstoupení od smlouvy. Ve dvou případech zjištěných agresívních obchodních praktik se pak jednalo o vytvoření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál, přestože údajná „výhra“ byla podmíněna vynaložením nemalých finančních prostředků na zakoupení předváděného zboží,“ dodal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Za porušení předpisů uložila ČOI provozovatelům těchto prodejních akcí pokuty v celkové výši 3,66 milionu korun. Nejvyšší pokuta uložená ve třetím čtvrtletí byla 500 tisíc korun. ČOI také obdržela celkem 67 stížností od spotřebitelů či dotazů týkajících se předváděcích akcí.

Zákon ztíží práci „šmejdům“

Šmejdi jsou skutečnými šmejdy aneb Pozor na předváděcí akce