Domácí vzdělávání jen pro malé. Se staršími dětmi ministr Chládek nepočítá

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Mámu nebo tátu jako učitele si budou moci do budoucna v České republice dopřát pouze děti na prvním stupni, se staršími dětmi už připravovaná novela školského zákona podle ministra školství Marcela Chládka nepočítá. Ministerstvo pouze dokončí pilotní program, který domácí vzdělávání na druhém stupni mapoval.

„Velká část poslanců s návrhem nesouhlasí,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí ministerstva Patrik Kubas. Dodal, že pilotní program nechá ministerstvo doběhnout do konce, který je naplánován za dva roky.

Domácí výuka starších dětí se měla podle dosavadních plánů rozběhnout v příštím školním roce. Podle Chládka se žáci musejí nejen naučit dějepis a počty, měli by si také zvyknout na kolektiv. „Škola plní nejen funkci vzdělávací, ale i socializační,“ sdělil serveru aktualne.cz Chládek.

„Rozhodl jsem se toto vzdělávání nepodpořit. Pokud to rodiče chtějí, ať si klidně dítě vzdělávají doma během prvních pěti let, pak ale budou muset žáci do školy. Protože zjistit po devíti letech domácího vyučování, že je dítě naprosto nepřipravené, je příliš pozdě. To už je zničený život,“ vysvětlil serveru motivaci pro své rozhodnutí Chládek.

Výsledky, které individuální výuka v rodině přináší, ho prý navíc neohromily. Jsou podle něj sporné. Podle Jaroslavy Simonové z Asociace pro domácí vzdělávání je to chyba. Domácí vyučování se podle ní osvědčilo. A to na obou stupních.

Ministerstvo: poradíme si i sdětmi se specifickými problémy

Kubas odmítl, že by zrušením možnosti individuálního vzdělávání na druhém stupni přišly zkrátka například děti, které potřebují zvláštní péči, a pro které by mohla být domácí výuka jednou z možností, jak se vůbec vzdělat. „Náš systém si umí poradit i s dětmi se specifickými problémy, například v rámci individuálního vzdělávacího plánu. Navíc ministerstvo školství chystá obecná podpůrná opatření pro všechny děti se specifickými problémy,“ poznamenal Kubas.

Pilotní program spadá pod Národní ústav pro vzdělávání. Zatím podle zpráv z ústavu z testování vyplývá, že individuální vzdělávání na druhém stupni je obsahově i organizačně náročnější než na prvním stupni a pro kvalitní výuku je nutné zajistit podmínky vysokého standardu.

Ústav možnost domácího vzdělávání pro starší děti testuje už sedmým rokem. Na začátku školního roku 2012/2013 se pokusného ověřování účastnilo 120 žáků, na konci roku 138 žáků.

Domácí vzdělávání podle Národního ústavu pro vzdělávání využívají nejvíce žáci mimořádně nadaní a žáci se zdravotním postižením. „Účast na individuálním vzdělávání samozřejmě velmi zasahuje do chodu celé rodiny a je možná pouze v případě, že je rodina schopná poskytnout vyhovující podmínky pro tento typ vzdělávání,“ uvedl ústav.