Dopady brexitu: trh se obává zpomalení ekonomiky celé unie

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Škoda Auto

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

Varianta odchodu Velké Británie z EU bez dohody by mohla nejvíce poznamenat automobilový průmysl a obecně snížit výrobu na ostrovech i v unii.

České podniky, které exportují do Velké Británie, počítají stejně jako tuzemští politici s několika variantami brexitu včetně nejtvrdší varianty bez dohody i s jeho odkladem. V případě vystoupení bez dohody by nejvíce utrpěl automobilový průmysl, míní zástupci tuzemského byznysu, pro který jsou ostrovy aktuálně pátým nejvýznamnějším exportním partnerem.

„Neumím odhadnout, zda by brexit bez dohody způsobil půlprocentní pokles růstu HDP. Tvrdý by byl ale hlavně nepřímý dopad, kdy by došlo ke zpomalení dalších evropských ekonomik, například německé,“ míní předseda Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

České podniky se podle něj na další vývoj důsledně připravují. Zároveň ale Dlouhý upozorňuje, že není příliš možné připravit se na nepřímé efekty vystoupení Británie bez dohody. „Každý nepřímý efekt je těžké oddělit od toho, co už víme – že v Evropě po období silného hospodářského růstu jednou dojde ke zpomalení z titulu hospodářského cyklu, i kdyby brexit nenastal,“ říká.

V případě tvrdého brexitu by podle Dlouhého nejsilnější zásah utrpěly automobilky. „Výsledek hlasování britského parlamentu jsme přijali s lítostí,“ uvedl například koncert Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto. „Doufáme, že výsledná vzájemná dohoda bude obsahovat v co nejširší míře i zachování současných svobod pohybu zboží, pracovníků i kapitálu a také vzájemné uznávání homologačních předpisů u nových vozidel,“ uvedl mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Vystoupení Británie z EU bez dohody se naopak neobává například výrobce průmyslových a kancelářských světel Modus. „Již v minulosti jsme získali vysoký stupeň certifikace AEO, která nám umožňuje zjednodušené celní postupy,“ uvedl manažer firmy Jan Kavka.

Anketa: Jak ovlivní dění kolem Británie český byznys?

Otto Daněk, ASOCIACE EXPORTÉRŮ

Včerejší odmítnutí dohody o brexitu znamená pro český export strašný zmatek. Pokud nastane divoký brexit, přinese to problémy úplně pro všechny. Hlavním problémem je v současnosti nepřehlednost situace. Nevíme, zda budou fronty na hranicích, zda se bude platit clo a tak dále. Pro české firmy je problém na situaci reagovat, protože v současné době zažívají hlavně nejistotu. Do té doby, než se něco dozvědí, kvůli brexitu pravděpodobně nebudou podnikat kroky jako například na britském trhu zdražovat. Pokud ano, tak to pravděpodobně bude především kvůli tomu, že zdražují energie a lidská práce tady v Česku. Já ale stále doufám, že zvítězí zdravý rozum a Velká Británie se na vystoupení z Evropské unie dohodne.

Pawel Szczesniak, ŠÉF ORKLA ČR A SR

Co se týká našich klíčových součástí Hamé a Vitany, přímý dopad by neměl být velký. Pro nás je Británie spíše menším exportním trhem a vyvážíme tam minoritní část našich výrobků, například paštiky nebo hotová jídla. I kdyby došlo na nejhorší a tento trh nám teoreticky zcela vypadl, tak si s tím poradíme. Pokud by opravdu došlo na černý scénář a byl spuštěn tvrdý brexit, ze střednědobého pohledu může být nepřímo zasažena ekonomika v celé Evropě, což by mělo přímé dopady i na spotřebitelský trh v Česku, a tedy i na naše firmy. Problémem je i devalvace britské libry, ke které po rozhodnutí o brexitu došlo, čili naše zboží je na tomto trhu dražší než dříve. I tak se účastníme tendrů do tamních velkých obchodních řetězců.

Radek Jakubský, JEDNATEL PROMA REHA

S blížícím se brexitem urychlujeme některé nasmlouvané zakázky, abychom je stihli dodat ještě před ním. Zákazníky jsme upozornili, že další dodávky mohou mít z logistických, legislativních a celních důvodů zpoždění. Vzhledem k problémům ohledně brexitu se zříkáme i odpovědnosti za některá ustanovení v obchodních smlouvách. Brexit bez dohody by způsobil problémy především při clení zboží. Na druhou stranu velká část firem obchoduje se zeměmi mimo Evropskou unii již nyní a všechny tyto záležitosti řeší na denní bázi. Naše zboží v Británii pravděpodobně zdražíme. Každá služba i čas něco stojí. Zvlášť v prvních týdnech až měsících to bude i nápor psychický, což prodraží náklady i pro koncového zákazníka.