Investoři se odvracejí od Česka, láká je Polsko | E15.cz

Investoři se odvracejí od Česka, láká je Polsko

Škoda Octavia
Škoda Octavia
• 
ZDROJ: ctk

Jaroslav Bukovský

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pokud se některá z globálních firem v příštích třech letech rozhodne expandovat do zahraničí, do Česka to zřejmě nebude. Svědčí o tom průzkum společnosti A. T. Kearney mezi třemi stovkami manažerů z 28 zemí světa ohledně očekávané destinace jejich zahraničních investic.

Česko se na seznamu čítajícím pětadvacet investory preferovaných zemí vůbec neobjevilo. V předkrizovém roce 2007 přitom žebříček uzavíralo a v roce 2010 sedmnáctým místem předstihlo Rusko, Malajsii či Indonésii.

„Pokles zájmu o Českou republiku po roce 2010 vnímáme především ze strany asijských a amerických investorů. Pro Evropu Česko v pětadvacítce nejzajímavějších destinací světa zůstává,“ uvádí Marek Lněnička z A. T. Kearney. Z loňských 207 miliard investic přiteklo 197 miliard právě z Evropy. Zahraniční investoři se podle Lněničky budou v Čechách zajímat především o telekomunikace, maloobchod a těžký průmysl. „Konkurenceschopnost Česka pro zahraniční investory klesá,“ potvrzuje problematické vyhlídky země Adéla Tomíčková z CzechInvestu. Kdo už v Čechách je, zisky tu rád reinvestuje, kdo není, dvakrát si cestu do Prahy rozmyslí. „V posledních letech investice zprostředkované naší agenturou tvoří zejména expanze zahraničních investorů, kteří v Česku už nějakou dobu působí,“ dodává Tomíčková.

Krize učí zahraniční investory oddělovat zrno od plev a důkladně zvážit lokalitu svého byznysu. O tom, že zahraniční investice mohou lehce přehodit výhybku, svědčí i nedávný průzkum německých zahraničních hospodářských komor: Prahu na pozici jedničky pro německé investory po osmi letech vystřídala Varšava. Potvrzují to i experti: „Regionálně nejatraktivnější zemí pro zahraniční investice bude v příštích letech Polsko,“ uvádí Petr Dufek z ČSOB. Respondenti A. T. Kearney považují Polsko za 19. nejatraktivnější destinaci světa.

Odborníci se shodují na tom, že nejlepší reklamou pro příliv investic je hospodářský růst. Toho se ale České republice v posledních letech nedostává a v příštích pár letech zřejmě ani nedostane. Přitom na vleklé problémy eurozóny všechno svádět rozhodně nelze: „Atraktivitu Česka snižují nepřehlednost, nestabilita a nepředvídatelnost ekonomickoprávního prostředí, ale také vysoká administrativní náročnost podnikání,“ uvádí některé z hlavních důvodů Petr Sklenář z J&T Bank.

Například doba potřebná pro založení firmy patří v Česku k nejdelším v Evropě. Nejvíce však zahraniční investory v Česku pálí daně. „Nejde o jejich absolutní výši, ale o neustálé zásahy do daňového systému,“ dodává Dufek. Ale může být hůře. Sociální demokracie se netají tím, že vzorem pro její daňovou politiku je blízké Maďarsko. Zahraničním investorům se z takové představy samy balí kufry. A možná i zvedají.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.