Konec internetu, zavádění cenzury. Unie vydavatelů bojuje s dezinformacemi a apeluje na europoslance

Evropský parlament

Evropský parlament Zdroj: Reuters

Konec internetu, zavádění cenzury, omezování svobody vyjadřování. Evropská směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu čelí podle Unie vydavatelů dezinformační kampani. Unie proto formou petice vyzývá české poslance v Evropském parlamentu, aby hlasovali na nadcházejícím plenárním zasedání parlamentu příští týden pro kompromisní návrh textu směrnice, který bude projednáván.

Petice má devět signatářů: Asociaci českých kameramanů, Asociaci producentů v audiovizi, Divadelní, literární a audiovizuální agenturu, Hudební a taneční fakultu Akademie múzických úmění, Hereckou asociaci, Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, Svaz českých knihkupců a nakladatelů, Syndikát novinářů a Unii vydavatelů.

Ti v petici vyjadřují podporu kompromisnímu návrhu schváleného výborem pro právní záležitosti Evropského parlamentu, protože prý podporuje udržitelný rozvoj kulturního a kreativního sektoru v rámci evropské ekonomiky.

“Návrh obsahuje vyrovnaný poměr práv jednotlivých subjektů působících na digitálním trhu. Vytváří předpoklad, aby se všichni, jejichž autorská práva jsou porušována tím, že jimi vytvářený obsah a díla jsou využívána v digitálním prostředí ke komercionalizaci třetími stranami, se mohli takovým praktikám bránit,” uvedla Unie v tiskové zprávě.

„Naším cílem je přesvědčit zejména váhající europoslance nebo ty, kteří dosud nechápou zásadní význam směrnice pro celý kreativní průmysl, aby kompromisní návrh podpořili a uvědomili si, že při absenci práv bude ohrožena další budoucnost vydavatelů, nakladatelů a dalších částí evropského kreativního průmyslu,“ prohlásil k textu petice výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach. To podle něj bude mít sutečné negativní dopady na vzdělání, informovanost, kulturní úroveň a ztotožnění s demokratickými hodnotami evropských obyvatel.

Klíčový článek návrhu je zejména ten, podle kterého mají mít vydavatelé nárok na spravedlivý podíl za užití jimi vlastněného obsahu na internetu. Dosud totiž většina příjmů ze související reklamy putuje k technologickým firmám, jako je právě Google, Facebook či Twitter.